Brouwers betaalden voor 'Tournee Generale'
Er ontstond deze week heel wat ophef rond het Eén-programma 'Tournee Generale' waarin Jean Blaute en Ray Cokes België doorkruisten op zoek naar unieke biertjes, brouwerijen of originele bierrecepten. De brouwers die in het programma voorkomen, lijken spontaan bezocht door het duo, maar niets is minder waar. Verschillende brouwers betaalden een behoorlijke som geld aan productiehuis Sputnik om de filmploeg over de vloer te krijgen.
Het lijkt erg sterk op commercialisering, of product placement, en dat is volgens het mediadecreet uit den boze op de openbare omroep. De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) is de organisatie die dit soort zaken in het oog moet houden.
Volgens gedelegeerd bestuurder Joris Sels van de VRM is bij het maken van 'Tournee Generale' alles volgens het boekje verlopen en dus volstrekt legaal. Het PP-logo wordt in het programma duidelijk getoond zoals het moet en de makers hebben de product placement aangegeven bij de VRM. 'Dit is geen inbreuk op het decreet, maar toegelaten productplacement', klinkt het.
Philippe De Coene (SP.A), voorzitter van de commissie Media in het Vlaams Parlement is het daar niet mee eens. 'Hier is sprake van een publireportage. Van een publieke zender zouden we mogen verwachten dat de inhoud niet bepaald wordt door wat een adverteerde betaalt.'
Ook het vrijetijdsprogramma 'Vlaanderen Vakantieland' doorstond eerder een storm over product placement toen bekend raakte dat toeristische diensten geld betaalden om in het programma te komen.
Bron: De Standaard