Tien: de kroniek van een aangekondigde dood

woensdag 27 juni 2007

Zoals je al uitgebreid bij TV-Visie kon lezen gaat tv-zender Tien op in RTL Nederland. Daarmee komt een einde aan het korte leventje van de zender van John De Mol. We zetten voor jou dan ook graag even de geschiedenis van Tien (Talpa) op een rijtje.

H


et begon allemaal op een dag in mei 2004. John de Mol besliste om te vertrekken bij het tv-productiebedrijf Endemol. Dit bedrijf (bekend van onder meer 'Baantjer' en 'Big Brother') had hij samen met Joop van den Ende tien jaar eerder opgericht. De Mol begon dan ook meteen gesprekken met MTV Networks, eigenaar van Nickelodeon, over het invullen van de avonduren van de kinderzender.

Op 9 oktober werd de voetbalwedstrijd Macedonië-Nederland uitgezonden op dit kanaal. De Mol verworf hiermee meteen zijn eerste uitzendrechten voor voetbalduels. Op 9 november 2004 kreeg Talpa zijn uitzendlicentie van het Commissariaat voor de Media. In december van datzelfde jaar verworf hij dan ook nog eens de samenvattingen van het eredivisievoetbal.

Begin 2005 werden dan de grote namen binnengehaald. Naast zijn zus Linda volgden onder meer Barend & Van Dorp, Beau van Erven Dorens en Jack Spijkerman. Meteen maakt de Mol ook de naam van zijn zender bekend: Tien. Die naam verdwijnt echter vlug in de kast na onenigheid met SBS. Daarop besliste de Mol dan maar om de Latijnse vertaling van 'mol' te gebruiken voor zijn zender: Talpa.

Op 13 augustus 2005 zond Talpa voor het eerst uit. De zender maakte bekend dat het binnen tien jaar tien procent van zijn kijkersdoelgroep wil bereiken. Die doelgroep liep van 20 tot 49 jaar. Maar al van in het begin kampte de zender met tegenvallende kijkcijfers. Enkel het voetbalprogramma 'De Wedstrijden', series als 'Gooische Vrouwen' en het programma 'Joling & Gordon Over De Vloer' konden scoren. Na korte tijd besloot de Mol dan ook zijn vooravond te reorganiseren. Zo sneuvelden onder meer 'Thuis' en 'NSE'.

Ook kwam er heel wat kritiek op de voetbaluitzendingen. Zo zouden er teveel reclameonderbrekingen zijn, en zou de volgorde van de duels niet in logische volgorde uitgezonden zijn.

Vanaf oktober 2006 besliste de Mol dan ook om een nieuw offensief te lanceren. Zo besluit hij om voortaan 24 uur uit te zenden, en veranderde de naam van de zender opnieuw in Tien, na een deal met SBS. De Mol blijft er bij dat hij een tweede zender wil oprichten.

Eind 2006, begin 2007 deed Tien opnieuw stof opwaaien. Met onder meer het pestprogramma 'De Gouden Kooi' en het uitzenden van 'De Masturbatie Maraton'. Toch doken vanaf het tweede kwartaal van 2007 steeds meer en meer geruchten op dat Tien bij het volgende televisieseizoen niet langer zelfstandig zou zijn. Dit ondanks de verbeterde kijkcijfers. Zo werd het WK voor beloften een hit. Ook 'De Gouden Kooi' trok meer en meer kijkers. Ook 'Deal Or No Deal' bleek een groeiende troef.

Toch werd een aantal dagen geleden beslist dat Tien opgaat in RTL Nederland. Toch gaat Talpa nog steeds digitaal verder. Want enkel Talpa TV moet zijn werknemers ontslaan. Naast deze divisie is er ook nog 'Talpa Producties', die instaat voor het maken van tv-programma's. Ook de internationiaal opererende bedenker van tv- en crossmediaformaten 'Talpa Content' blijft verder leven. 'Talpa Radio Nederland' blijft ook verder leven, maar dan zonder Radio 538 dat verkocht werd aan RTL.

Ook 'Talpa Digital', dat onder meer instaat voor de coördinatie van crossmediale projecten tussen andere leden van Talpa Media Groep blijft verder bestaan. 'Talpa Music' heeft ook nog een toekomst, want het bezit nog steeds de rechten van zo'n 300.000 titels. 'Talpa New Business' tenslotte, die met adverteerders werkt aan reclameconcepten, blijft ook verder bestaan.

Die overblijvende onderdelen bieden nog steeds werkgelegenheid aan een honderdtal personen. De Mol gaat dus nog steeds verder met de creatieve onderdelen, maar stopt met de distributie.

Bron: De Volkskrant en Planet.nl.

DOSSIER: RTL Nederland neemt Tien over

volledig dossier

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Kasteel Vosbergen bestaat 400 jaar en dat wordt de hele zomer gevierd. Vandaag staat de heropening van de oprijlaan op het programma. Jeanne vraagt zich af of haar 93-jarige moeder wel in de koets kan klimmen. Ook op landgoed Maarsbergen gaat het niet van een leien dakje en moet de 22-jarige Willem een moeilijke beslissing nemen. Over daken gesproken: de hoge dakrand van landgoed Wickenburgh krijgt een nieuw likje verf van Otto. Op het keurige, normaal zo rustieke landgoed Oolde staat een hippiefestival op het punt te beginnen.

'Liefde voor het Landgoed', om 21.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1.

Dossiers