'Make Belgium Great Again' voert actie voor eerlijke mode en rookmelders

zaterdag 9 november 2019

Enkele weken geleden onthulden de makers van 'Make Belgium Great Again' dat ze samen met zangeres en voormalig K3-lid Josje Huisman een actie op poten hadden gezet tegen fast fashion.

Josje kondigde begin oktober via haar Instagram aan dat ze een eigen collectie en pop-upstore zou openen op de Antwerpse Meir. Wekenlang waren er metershoge foto’s van haar te bewonderen in de winkelstraat. Op de exclusieve opening van de pop-upstore bleek echter dat de collectie er nooit écht zou komen en werd duidelijk dat het om een actie van 'Make Belgium Great Again' ging om fast fashion aan te kaarten.


Fast Fashion? Waar modeontwerpers vroeger elk seizoen met een nieuwe collectie uitpakten, komen ze vandaag bijna wekelijks uit met nieuwe stukken. Consumenten worden zo aangespoord om steeds vaker te kopen. Een onderzoek van het Duitse Movinga toont aan dat gemiddeld 88% van die kledij onaangeroerd in de kast blijft liggen. De kledingindustrie is volgens kledingmagnate Eileen Fisher bovendien de tweede meest vervuilende ter wereld. Zo blijkt dat er gemiddeld 8000 liter water gebruikt wordt om 1 jeans te produceren, genoeg water om 200 dagen lang elke dag een uitgebreide douche te nemen. Zowel op mens als milieu heeft fast fashion dus een onmiskenbare impact.

Josje: 'Ik denk dat weinig mensen exact weten wat de negatieve gevolgen zijn van fast fashion. Het is een thema waar ik me al langer mee bezig hou, dus dit was eigenlijk een mooie kans om mensen op een verrassende manier toch wat extra besef bij te brengen. Nu, natuurlijk moet je met dit soort thema’s altijd wat voorzichtig zijn. Ik doe zelf natuurlijk ook niet alles perfect. Maar alle beetjes helpen, dus hopelijk kan dit item toch iets losmaken bij een aantal mensen - zodat ze de volgende keer wanneer ze in de winkel staan en misschien een impulsaankoop willen doen... toch twee keer nadenken.'

Frances toont het hele proces, van de ontwikkeling van de fake kledinglijn tot de verrassende ontknoping, in de vijfde aflevering van 'Make Belgium Great Again'.

Frances komt met een zondagavondquiz
Of toch voor één keer. Frances presenteert de 'Ongelooflijk irritante maar oh zo levensbelangrijke piepshow-quiz!', over de grote misvattingen rond rookmelders. Met die quiz overvalt ze het nietsvermoedende gezin Leten uit Waregem. Kristof en Valerie en hun zoontjes Mauro en Arthur gingen de uitdaging aan en speelden het spel om zoveel mogelijk rookmelders te winnen voor de hele buurt. Vanaf 2020 worden rookmelders verplicht, maar heel wat mensen lijken het levensbelang ervan te onderschatten. Dat terwijl niet het vuur, maar wel de rook net het gevaarlijkst is bij een brand.

Vindt Frances de Jos waar Herman al zo lang naar zoekt?
Via de Facebookpagina 'Ge zijt van Gent als…' stootten de makers van 'Make Belgium Great Again' op het zoekertje van Klaar. Klaar wou haar nonkel Herman helpen in zijn zoektocht naar zijn vroegere legermakker Jos.  Herman en Jos waren legermakkers uit de lichting 1969-1970 in de kazerne Majoor Blairon in Turnhout. De bijkomende informatie was beperkt tot het feit dat Jos vroeger ober was in de dancing van Johan Stolz en toen een opvallende snor had. Net voldoende voor Frances en haar team om een gerichte zoekactie op te zetten. Onder andere de lokale FamilyRadio in Eeklo lanceerde mee hun oproep...

'Make Belgium Great Again', zondag 10 november om 19.55 uur bij VTM.

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraďense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.

Dossiers