Aftrap vierde editie Rode Neuzen Dag gegeven

maandag 16 september 2019
Foto: © DPG Media 2018

Maandag 16 september ging de vierde editie van Rode Neuzen Dag officieel van start. Waar de vorige jaren de focus lag op het mentaal welzijn van jongeren, verruimt de goeddoelactie van VTM, Qmusic, HLN en Belfius die dit jaar naar het mentaal, fysiek en sociaal weerbaarder maken van jongeren in Vlaanderen.

Rode Neuzen Dag-ambassadeur Jens Dendoncker gaf de aftrap in KOBOS, campus STK in Kapelle-op-den-Bos door het wereldrecord ‘langste applaus’ te verbreken. Na 2 uur en 2 minuten kwam Jens al klappend aan in de Qmusic-studio en werd het record – dat op 2 uur en 32 seconden stond - officieel verbroken. De vierde Rode Neuzen Dag vindt plaats op vrijdag 29 november.

Rode Neuzen Dag-ambassadeur Jens Dendoncker: 'Ik heb dit record niet zomaar gekozen natuurlijk. Jongeren verdienen applaus en aanmoediging. En hopla, we zijn vertrokken richting de vierde Rode Neuzen Dag. Komaan Vlaanderen, we gaan er letterlijk een (k)lap op geven!'

Iedereen kon de recordpoging continu volgen via een livestream op de social kanalen van Rode Neuzen Dag, Qmusic en HLN.be. Door deze livestream werd er ook 5000 euro verzameld: meer dan 4000 mensen hebben een klappende emoticon gedeeld. Per emoticon ging er 0,10 euro naar Rode Neuzen Dag. Dankzij Sabam werd dat bedrag opgetrokken tot 5000 euro.

Rode Neuzen Dag zet dit jaar nog meer in op scholen en met succes: tot nu toe zijn er al 1500 scholen aangemeld als Rode Neuzen School. Dat zijn scholen die zich engageren om de weerbaarheid bij hun leerlingen te versterken. Nu is het aan die scholen om een project in te dienen en acties te registreren via rodeneuzendag.be. Het geld van georganiseerde acties van de school gaat integraal naar hun eigen gekozen project, aangevuld met een financiële extra door acties die de rest van Vlaanderen organiseert.

'Rode Neuzen Scholen hebben dus een duidelijke win-win: het geld van de acties die ze organiseren is voor hun eigen gekozen project. We hopen natuurlijk dat ook heel Vlaanderen meedoet, zodat scholen hun vooropgestelde project kunnen realiseren om zo de weerbaarheid van hun leerlingen te versterken', licht Rode Neuzen Dag-ambassadeur Birgit Van Mol toe.

Jongeren wijzen zelf vooral sociale en fysieke onzekerheden aan als oorzaak van mentale problemen
Uit onderzoek dat iVox dit voorjaar uitvoerde in opdracht van Rode Neuzen Dag blijkt dat de mentale, fysieke en sociale gezondheid van jongeren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De helft van de Vlaamse jongeren (49%) geeft aan dat ze zich mentaal beter zouden voelen als ze zich fysiek sterker en gezonder zouden voelen. Jongeren wijzen vooral sociale en fysieke onzekerheden aan als oorzaak van hun mentale problemen: voor 4 op de 10 jongeren (38%) zijn dat problemen in de vriendenkring, voor 35% is dat onzekerheid over het uiterlijk en bij 1 op de 4 jongeren (26%) is dat door druk van sociale media. 1 op de 2 jongeren (48%) heeft het gevoel dat ze te veel onder druk staan om het goed te doen op school.

Ook Sarah Van Gysegem, jongerenexpert bij de Gezinsbond en auteur van 'Typisch Tieners', was er bij tijdens de kick-off om het over de resultaten van het onderzoek te hebben.

Sarah Van Gysegem: '40% van de jongeren voelt élke dag stress. Dat is immens. Ze worden langs alle kanten overspoeld met impulsen en ze willen er offline en online altijd stralend uitzien. Dat Rode Neuzen Dag dit jaar de weerbaarheid van alle jongeren wil versterken kan ik alleen maar toejuichen. Laat ons er mee voor zorgen dat ze zich beter voelen. In hun hoofd, in hun lichaam. Op school en thuis. Online en offline.'

Nog meer Rode Neuzen Dag-goodies: nu ook Rode Neuzen Dag-balpennen en –sleutelhangers
Tijdens de kick-off werd bekendgemaakt dat er naast de vijf gekende Rode Neuzen Froufrou, Cara Mascara, Redman, Blije Barry en Fred Raket vanaf dit jaar ook Rode Neuzen Dag-balpennen en –sleutelhangers te koop zijn. Iedereen kan deze Rode Neuzen Dag-goodies vanaf vandaag tegen 5 euro per stuk kopen bij alle Belfius-kantoren in Vlaanderen.

Dat de opbrengst verdeeld wordt onder scholen is voor Belfius als bevoorrechte partner van de onderwijssector een reden te meer om voor de 4de keer mee zijn schouders onder dit project te zetten.

Olivier Onclin, head of Retail Commercial Banking bij Belfius: 'Belfius zet zich maar al te graag opnieuw in voor dit hartverwarmende initiatief als verkoop- en afhaalpunt van de Rode Neuzen Dag-goodies via zijn uitgebreide kantorennet over heel Vlaanderen en door acties opgezet door onze duizenden geëngageerde medewerkers.'

Vlaanderen: Kom in actie!
Ook heel Vlaanderen wordt opgeroepen om acties te organiseren of Rode Neuzen-goodies te verkopen. Iedereen kan acties registreren op rodeneuzendag.be. De opbrengst gaat naar het Rode Neuzen Fonds dat beheerd wordt door de Koning Boudewijnstichting. Die verdeelt het ingezamelde geld onder alle deelnemende scholen die initiatieven nemen om de weerbaarheid van hun leerlingen te versterken.

Samen voor #generationstronger
Rode Neuzen Dag start vanaf vandaag ook met een grote campagne onder de noemer 'Samen voor #generationstronger'. De campagne toont dat jongeren samen in staat zijn om problemen zoals faalangst, perfectionisme, bodyshaming... te tackelen en roept Vlaanderen op om Rode Neuzen Dag te steunen en zo te helpen om jongeren mentaal, sociaal en fysiek weerbaarder te maken.

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Dossiers