'Mijn Pop-uprestaurant!': alle pop-ups feestelijk geopend (foto's!)

zondag 30 maart 2014

De strijd om het beste pop-uprestaurant van Vlaanderen kan eindelijk losbarsten. De komende weken zullen 5 duo's dingen naar de gunst van kijkend Vlaanderen. Maar intussen moeten ze hun zaak weten draaiende te houden en worden ze gerecenseerd door jury en kenners.

Het duo dat zijn pop-up tot op het einde mag openhouden, sleept een geldprijs van 100.000 euro in de wacht. Vrijdagavond vond in de verschillende steden de officiële opening plaats van de pop-ups. TVvisie ging alvast een kijkje nemen in onze bruisende hoofdstad, bij Hanne en Jaro.


BEKIJK DE FOTO'S VAN DE OPENING IN BRUSSEL VIA DE FACEBOOKPAGINA VAN TVVISIE OF IN DE MULTIMEDIA SPOTLIGHT OP ONZE HOMEPAGE!

De panden zijn ingericht, het concept is uitgewerkt en het nodige personeel is aangeworven. De hoogste tijd om een tandje bij te steken en te beginnen aan het echte werk. Vanaf nu ontvangen de duo's hun eerste klanten, een beloning voor het harde werk dat de koppels sinds begin februari hebben geleverd. Ze kunnen maar beter niet te veel fouten maken, want wie in het verleden naar 'Mijn Restaurant!' heeft gekeken, weet dat de wedstrijd vanaf nu aan een verschroeiend tempo loopt. Binnen enkele weken zal één pop-up onherroepelijk zijn deuren moeten sluiten. Dat de rest volgt, staat met dit nieuwe concept vast, maar in wedstrijden als deze kan je maar beter de laatste zijn die zijn deuren moet sluiten. Tot die tijd kan Vlaanderen kennismaken met de verschillende duo's en hun pop-up. En Vlaanderen is dat massaal van plan, want onder meer in Brussel en Gent is de komende weken geen vrije tafel meer te vinden. Iets waar menig horeca-uitbater ongetwijfeld jaloers op zal zijn.

Het concept van 'Mijn Pop-uprestaurant!' is iedereen ondertussen wel bekend. Vijf duo's uit vijf verschillende provincies nemen het gedurende enkele maanden tegen elkaar op. Elk duo krijgt zijn eigen pand, waarin ze een concept mogen uitwerken dat zowel in hun keuken als het interieur terug te vinden is. Het verschil met 'Mijn Restaurant!' is het tijdelijke karakter van de etablissementen. Er zal nog meer aandacht aan het concept worden besteed, net omdat de zaken slechts enkele weken open zullen zijn.  Een originele invulling kan net dan het verschil maken om Vlaanderen te overtuigen van hun capaciteiten. Op het einde van de rit zullen alle zaken onherroepelijk sluiten. Geen eigen zaak die de duo's kunnen winnen dus, wel een prijzenpot van 100.000 euro. De winnaars hoeven achteraf dat geld niet eens te investeren in een eigen zaak. Benieuwd of Vlaanderen hiermee rekening zal houden.

Voor de locaties grijpt 'Mijn Pop-uprestaurant!' naar de grote provinciesteden: Twenty-Two in Antwerpen, Sticks & Stones in Brussel, WOLF in Gent, Spotlight in Hasselt en STORM in Kortrijk.

Opening in Brussel
In de provincie Vlaams-Brabant werd dus gekozen voor Brussel, de bruisende en multiculturele hoofdstad van ons land. Met enkele miljoenen toeristen per jaar de ideale uitvalsbasis om jezelf aan een grondige test te wagen.

Onder het toeziend oog van burgemeester Yvan Mayeur en Brussels minister Guy Vanhengel werd vrijdagavond in intieme kring de opening van het Brusselse pop-uprestaurant Sticks & Stones gevierd. Vrienden, familie en sympathisanten kwamen langs om het duo te feliciteren met hun eigen, tijdelijke zaak. Sticks & Stones is in handen van de enthousiaste twintigers Hanne en Jaro. Jaro is afkomstig van Mechelen, terwijl vriendin Hanne een rasechte Limburgse is. Zonder hun achtergrond zou je dus vragen kunnen stellen bij de keuze van de makers om deze twee in Brussel te droppen, maar beiden hebben lange tijd in het Leuvense vertoefd waardoor ze zich ook wel Brabander voelen. De naam Sticks & Stones verwijst naar de manier waarop ze hun gerechten willen brengen. Sticks verwijst naar de kleine gerechten op stokjes, met enige verfijning. Stones verwijst dan weer naar kleine gerechten die net voor dat ze geserveerd worden even op een zoutsteen rusten. En Stones is eveneens een kleine verwijzing naar Jaro's achternaam, Steens.

Sticks & Stones is gelegen op het Muntplein, midden in het bruisende stadscentrum van Brussel.Wanneer we het plein bewandelen, valt ons de compactheid van het gebouw op. Geen majestueuze panden meer waar je je blauw betaalt aan elektriciteit, verwarming en de huur ervan. Nee, deze keer heeft VTM gekozen voor tijdelijke, op maat gemaakte pop-ups die er identiek hetzelfde uitzien. Maar uiteindelijk ook niet, want de duo's kiezen zelf hoe ze de panden vanbinnen inrichten en met welk concept ze voor de dag willen komen.

Wanneer we Sticks & Stones betreden, valt ons de zeer ruime toog op waar je als klant ook terecht kan om iets te eten. Op die manier willen Hanne en Jaro hun klanten een inkijk geven in de keuken, wat ons positief verrast. Jaro komt soms wat timide over in de keuken, maar eenmaal de chef zich aan het werk zet, komen er best verrassende dingen uit de keuken. Ook de koelte die de jongeman weet te bewaren tijdens het werk kan alleen maar in zijn voordeel spelen. Benieuwd hoe dat gaat verlopen. Wat ons verder opvalt, is het gebruik van hout aan de binnenkant van het pand. Met hout kan je weinig slecht doen, het zorgt voor een zekere huiselijke gezelligheid die iedereen wel weet te appreciëren. Aan de muren hangen prints van portretschilderijen waarop verschillende bekende Belgen te zien zijn, best een leuke invulling, zeker wanneer er toeristen dit pand bezoeken.

Toch blijven we een beetje op onze honger zitten qua aankleding van hun pand. Hanne heeft namelijk een opleiding Architectuur achter de rug aan de KU Leuven, maar speelt hier toch wel op safe. Het had van ons best wat meer mogen zijn.

Het duo beschikt zonder twijfel over een goede keuken en heeft zelfs een eigen bier. Een vriend van Jaro brouwt namelijk zijn eigen bier en het duo vond het best een leuk idee om samen met hem hun eigen bier te bedenken en te brouwen. Het is een blond, fris biertje dat wat aan pittigheid mist, maar misschien net daarom ideaal past bij hun gerechten.

We zijn alvast benieuwd naar wat de andere duo's in petto hebben. De komende weken zullen we ook hen kort toelichten. Gent, met Maël en Stefanie, lijkt alvast de grootste uitdager te worden van Brussel. Hun concept, het brengen van oude klassiekers en nieuwe gerechten, kan op veel sympathie rekenen. Ook de bizarre, maar creatieve indeling van hun pand zal hun ongetwijfeld geen windeieren leggen. Enerzijds wordt er in het pand gewerkt met een strakke moderne stijl en anderzijds met gerecycleerd materiaal en vintage spullen. De twee stijlen zijn van elkaar gescheiden, maar staan wel in verbinding met hun gerechten. Benieuwd wat de klanten en kijkend Vlaanderen hiervan gaan vinden.

Veilger format dan 'Mijn Restaurant!'
Met 'Mijn Pop-uprestaurant!' heeft VTM begrepen dat het verhaal van het vorige concept er één was met vele gebreken. Het format mocht dan vernieuwend en geliefd zijn bij de kijker, de problemen die het achteraf met zich meebracht, zorgde voor een deuk in het imago van het format. Ook de deelnemers zijn enthousiast over het nieuwe concept. Zo zien Hanne en Jaro dit avontuur als een test naar later toe, wanneer ze eventueel een eigen zaak zouden openen. Kunnen ze de druk aan, is het financieel haalbaar en hoe kan je je zaak zoveel mogelijk in de kijker zetten? Het koppel vindt het eveneens positief dat ze niet vast zitten aan een locatie.

Herbekijk 'Mijn Pop-uprestaurant!'
VTMpopup

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Klik hier om je in te schrijven

Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Dossiers