Regio: 'Bestemming Vlaanderen' gaat interactief
Vanaf deze week krijgt "Bestemming Vlaanderen" een voor België uniek interactief luik op het TV-scherm. Zappware tekende zowel voor het creatieve concept, dat voor het eerst verschillende iDTV-mogelijkheden combineert na de druk op de rode knop, als voor de ontwikkeling ervan.
T
ijdens het programma zal de 'rode knop' de kijker aanmoedigen tot interactie. Een druk op de rode knop geeft de digitale Telenetkijker onderaan het scherm een discreet keuzemenu om een kwis mee te spelen, een brochure aan te vragen of meer informatie over het programma te krijgen. Kiest de kijker voor de kwis of het aanvragen van de brochure, dan blijft "Bestemming Vlaanderen" full screen verder lopen. Kiest de kijker voor meer informatie over het programma dan opent een aparte TV-site, een zogezegde 'Walled Garden', waarbij "Bestemming Vlaanderen" verder loopt in een verkleind scherm. Het is voor het eerst in België dat een iDTV-applicatie deze twee iDTV-mogelijkheden combineert. De 'Walled garden' met meer informatie is niet alleen oproepbaar tijdens het programma maar bovendien ook permanent beschikbaar via de Telenet portaal, in de sectie 'EXTRA'.
Marc vervoort, iDTV Producer Zappware: "Bestemming Vlaanderen" is een knap staaltje van 'enhanced TV' (nvdr: een met iDTV verrijkt TV-programma) die enerzijds wordt ingezet voor een snelle kwis of een brochure-aanvraag, anderzijds om trafiek te genereren naar een permanent beschikbare Walled Garden.
Jan Van Broeckhoven, NORTV: "Met deze vernieuwing zetten de regionale omroepen de stap definitief naar het interactieve digitale tijdperk. Voor het eerst zal een interactieve toepassing van digitale televisie namelijk te zien zijn op elke regionale zender. "
"Bestemming Vlaanderen" is een twintig minuten durend toeristisch magazine dat te zien is op alle Vlaamse regionale tv-stations (elke donderdag en zaterdag om 17u30) en ook via Telenet Digital TV. Elke aflevering bevat een vijftal reportages, kleine boeiende verhalen die je wegwijs maken naar de toeristische hotspots in Vlaanderen.
"Bestemming Vlaanderen" is een initiatief van de Vlaamse regionale omroepen, NORTV en Telenet. Het kwam tot stand in samenwerking met Toerisme Vlaanderen en de Toeristische Federaties, en is een filmproductie van Sylvester Productions.