Spectaculaire groei voor IWatch
iWatch - het On Demand-merk van de Vlaamse Media Maatschappij- is sinds begin 2008 gegroeid met maar liefst 61%. Dat is een opmerkelijke curve voor een dienst die pas in het najaar 2006 van start is gegaan, eerst bij Telenet en daarna bij Belgacom. Momenteel worden er per week meer dan 100.000 programma's opgevraagd bij iWatch. Een derde daarvan bestaat uit previews, programma's die bekeken worden nog voor ze te zien zijn geweest bij vtm, 2BE of JIM.
'
De absolute topper is 'Sara'', aldus Martijn Bal, 'en het valt te verwachten dat die groeicurve zich nog doorzet naarmate onze telenovela naar de finale toegroeit'. Ook 'Het Nieuws','Familie', 'Mijn Restaurant' en 'Sterren op de Dansvloer' staan hoog genoteerd in de verlanglijstjes van de kijkers. Die kijkers kiezen overigens niet alleen voor eigen vtm-producties. Ook een buitenlandse serie als 'Voetbalvrouwen' of 2BE toppers als 'Prison Break' en 'Home and Away' scoren bijzonder goed bij iWatch.
De groei zit hoofdzakelijk bij de opvragingen via digitale televisie, maar ook online (http://www.iwatch.be/) zit duidelijk in de lift. iWatch heeft hier een unieke plaats ingenomen op het internet. Steeds meer mensen kijken televisie op hun pc of laptop. Het grote voordeel daarbij is natuurlijk dat je niet alleen kan beslissen wat en wanneer je kijkt maar ook nog wáár. Online betekenen de previews zelfs meer dan de helft van de opvragingen.
Martijn Bal: 'Ook voor adverteerders is de spectaculaire groei van iWatch goed nieuws. De opvragingen gaan niet ten koste van het 'traditionele' TV-kijken maar komen er echt bovenop. Heel wat extra mogelijkheden dus om extra campagne-bereik op te bouwen of om met contextuele of interactieve spots heel geïnteresseerde kijkers te bereiken'.