VTM, Q-music en Belfius lanceren Rode Neuzen Dag: lachen helpt

woensdag 20 mei 2015

VTM, Q-music en Belfius slaan de handen in elkaar voor een nieuwe goeddoelactie: Rode Neuzen Dag. Het doel is om meer psychologische hulp te bieden aan jongeren en het taboe rond psychische problemen te doorbreken.

De actie roept heel Vlaanderen op om Rode Neuzen te kopen of verkopen en iets geks of leuks te doen om geld in te zamelen. Op zaterdag 5 december staat er een grote benefietshow op tv en radio gepland. VTM-gezichten Jonas Van Geel en Koen Wauters en Q-dj's Sven Ornelis en Maarten Vancoillie presenteren deze slotshow. Belfius mobiliseert als derde maatschappelijk geëngageerde partner zijn kantoren en medewerkers.


1 op de 5 Vlaamse jongeren heeft psychische problemen
Uit recente onderzoeken blijkt dat maar liefst 1 op de 5 Vlaamse jongeren psychische problemen heeft. Deze problemen zijn o.a. spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten, depressie, overdadig gebruik van drugs en alcohol, zelfverminking (krassen), eetstoornissen en zelfmoord. Er is hiervoor in Vlaanderen een groot tekort aan psychologische hulp. Ook het taboe en de stigmatisering spelen een niet te verwaarlozen rol als barrière, wat leidt tot onderbehandeling van geestelijke gezondheidsproblemen. Nochtans: als jongeren in een vroeg stadium geholpen worden, zorgt dat ervoor dat de probleemsituatie niet escaleert.

Stop het taboe! Samen voor meer psychologische hulp aan jongeren
Rode Neuzen Dag wil deze problematiek aanpakken. De actie wil geld inzamelen om jongeren die mentaal in de knoei zitten psychologisch te ondersteunen. Zo kunnen jongeren in een vroeg stadium geholpen worden zodat de problemen niet erger worden. Op die manier draagt Rode Neuzen Dag ook bij aan het oplossen van de lange wachtlijsten die momenteel in de geestelijke gezondheidszorg voor jongeren bestaan. De actie wil daarnaast het taboe rond psychische problemen doorbreken en via humor de problematiek bespreekbaar maken.

Peter Adriaenssens, kinder- en jeugdpsychiater: 'Iedere ouder hoopt eraan te ontsnappen: een kind, een tiener mentaal in de knoei. Die kwetsbaarheid delen we. En we leven mee met iedere ouder die het echt moet meemaken, met iedere jongere die door het dal gaat van negatieve gedachten, angsten of gedrag. Met deze actie geven we een teken: wees gerust dat we aan je kant staan, ouder en jongere, we kleven je geen etiket op. Liever dragen we zelf een rode neus om te laten zien dat we geloven in verandering. Met de hulp van ons allen, met alle giften, willen we een signaal geven: spreek erover, zoek hulp, neem onze uitgestoken hand aan, we beginnen er vandaag aan.'

De opbrengst van Rode Neuzen Dag gaat integraal naar het Rode Neuzen Fonds, dat beheerd wordt door de Koning Boudewijnstichting. Het ingezamelde bedrag zal gebruikt worden om jongeren die mentaal in de knoei zitten te helpen, door o.a. gratis psychologische begeleiding te bieden. Een voorbeeld: met 100 Neuzen verkocht kan 1 jongere geholpen worden met gratis therapie bij TEJO (Therapeuten voor Jongeren).

Concreet: organisaties die laagdrempelige psychologische hulp bieden aan jongeren, zoals TEJO, Awel, Habbekrats en ook andere, kunnen een project indienen om ondersteund te worden door het Rode Neuzen Fonds. Deze projectoproep wordt binnenkort gelanceerd.

Rode Neuzen Dag op zaterdag 5 december 2015
Tijdens Rode Neuzen Dag staat humor centraal om onder het motto 'lachen helpt' geld in te zamelen. Heel Vlaanderen wordt opgeroepen om Rode Neuzen te kopen of verkopen en iets geks of leuks te doen om geld in te zamelen. Op zaterdag 5 december staat er een humormarathon op tv en radio op het programma.

Jonas Van Geel en Koen Wauters presenteren slotshow bij VTM
De komende maanden zal er in heel wat VTM-programma’s aandacht besteed worden aan Rode Neuzen Dag. Jonas Van Geel en Koen Wauters zullen samen de slotshow op zaterdag 5 december 2015 bij VTM presenteren.

Jonas Van Geel: 'Rode Neuzen Dag moet vooral een dag zijn waarop humor centraal staat: Geen wapen zo sterk als dat van de lach! We gaan er dan ook van uit dat lachen helpt om het taboe van psychische problemen bij jongeren te doorbreken en bespreekbaar te maken. Op 5 december gaan we voor een mega-grote show met de beste acteurs, grappigste comedians en strafste artiesten. Een slotshow zoals je die nog nooit hebt gezien.'

Koen Wauters: 'De slotshow is er binnen een goed half jaar, dus we hopen dat we heel Vlaanderen de komende maanden kunnen mobiliseren: doe iets geks en koop en verkoop vooral veel Rode Neuzen. Het geld is broodnodig om die jongeren te helpen.'

Slotshow bij Q-music met Sven Ornelis en Maarten Vancoillie
Alle Q-dj's scharen zich graag mee achter het project en zetten met plezier hun Rode Neus op om ook op radio de actie de nodige ruchtbaarheid te geven. Het ochtendduo Sven Ornelis en Maarten Vancoillie presenteert de slotshow op zaterdag 5 december bij Q-music.

Maarten Vancoillie: 'Elke dag zijn er jongeren die met kleine of grote problemen kampen en die hulp nodig hebben. Hoog tijd dus om de problematiek meer bespreekbaar te maken en daar zorgen wij graag mee voor via de radio. Laat ons samen gek doen, want jong of oud: iedereen kan iets grappig.'

Sven Ornelis: 'Samen met alle Q-dj's hopen we natuurlijk dat onze luisteraars massaal mee op de kar springen. We willen die jongeren écht helpen en daar ons steentje aan bijdragen. Dus, komaan: heel Vlaanderen met een Rode Neus op, daar droom ik van!'

Unieke samenwerking tussen VTM, Q-music en Belfius
Met Rode Neuzen Dag brengen VTM, Q-music en Belfius samen een gevoelig onderwerp onder de aandacht. Elke partner ondersteunt de actie vanuit zijn eigen sterkte. VTM zorgt voor de uitzending van de grootse slotshow op zaterdag 5 december. Q-music volgt alles rond Rode Neuzen Dag continu op radio. En Belfius maakt als maatschappelijk geëngageerd bankverzekeraar door het enthousiasme van zijn medewerkers en zijn uitgebreide kantorennetwerk mee het verschil.

Peter Bossaert, CEO MEDIALAAN en Erwin Deckers, CCO MEDIALAAN: 'MEDIALAAN heeft een jarenlange traditie van maatschappelijk engagement. Denk aan de Levenslijnacties, Zeppe & Zikki of Meneer Konijn. Met de Rode Neuzen Dag bundelen we nu de krachten van VTM, Q-music en Belfius, om samen in te zetten op een problematiek die meer dan ooit actueel is. De voorbije weken is het thema psychische gezondheid bij jongeren niet uit het nieuws geweest. De vele reacties van ongeloof en medeleven van onze kijkers en luisteraars hebben ons aangegrepen. Ook lieten veel mensen ons weten dat ze iets willen doen om jongeren in psychische nood te helpen. Daarom lanceren we Rode Neuzen Dag waarin humor centraal staat.'

Marc Raisière, CEO Belfius en Dirk Vanderschrick, Head of Retail & Commercial Banking Belfius: 'Belfius is een maatschappelijk geëngageerde bankverzekeraar. Vorig jaar waren de Belfius-medewerkers nog de drijvende krachten achter tal van acties voor het goede doel. Nu wil Belfius opnieuw kansen geven – deze keer aan jongeren met psychische problemen. Concreet ondersteunt Belfius de actie via zijn uitgebreide kantorennet. Wij zijn ervan overtuigd dat de Belfius-medewerkers en –kantoren ook nu enthousiast hun schouders zullen zetten onder deze actie. Daar hebben ze immers een neus voor (lacht).'

Internationaal format Red Nose Day
Rode Neuzen Dag is gebaseerd op het internationale format Red Nose Day, een fundraisingactie van Comic Relief. Dit format werd in 1985 opgericht in Groot-Brittannië door comedy-scriptschrijver Richard Curtis. Het format is de voorbije 25 jaar uitgegroeid tot een sterk merk bij BBC waar alle Britten onder het motto 'Do Something Funny For Money' hun grappigste beentje voorzetten om geld in te zamelen. Red Nose Day loopt ondertussen in verschillende landen, zoals Duitsland en de Verenigde Staten. Met Rode Neuzen Dag zal het format voor het eerst plaatsvinden in Vlaanderen.

Rode Neuzen Fonds
De opbrengst van Rode Neuzen Dag gaat naar het Rode Neuzen Fonds, beheerd door een onafhankelijk bestuurscomité bij de Koning Boudewijnstichting. Vanaf nu kan er gestort worden op het rekeningnummer van Rode Neuzen Dag: BE70 0960 6060 6025. Rode Neuzen Dag communiceert transparant over hoeveel van het ingezamelde bedrag effectief naar het goede doel gaat. Zo gaan alle netto-opbrengsten van de verkochte Neuzen die op de rekening van het Rode Neuzen Fonds worden gestort integraal naar het goede doel. Enkel de BTW- en productiekosten worden afgetrokken.

Er worden dus geen werkings- of promotiekosten in rekening gebracht door MEDIALAAN of Belfius. Zo kost een Rode Neus €3, waarvan minstens €1,8 naar het Rode Neuzen Fonds gaat. Van alle inkomsten van het Rode Neuzen Fonds gaat het merendeel naar psychologische hulp aan jongeren in Vlaanderen. 20% gaat naar buitenlandse goede doelen via Comic Relief.

DOSSIER: Najaar 2015: alle plannen, alle zenders! (BE)

volledig dossier

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'Corsokoorts in Sint Jansklooster' (SBS6)

In de leukste en tevens enige kroeg van Klooster komen alle afgevaardigden van de corsogroepen bij elkaar. De bloemencommissie heeft namelijk slecht nieuws. En corsogroep 'Hebbes' bestaat dertig jaar. Nu is het bij hen elke dag al feest, omdat elke dag ook je laatste kan zijn. Exact zes jaar geleden namen ze afscheid van Dennis, de broer van Patrick. Daarom heeft Patrick de leden gevraagd om iets eerder te komen. Samen feesten, samen rouwen.

'Corsokoorts in Sint Jansklooster', om 20.30 uur bij SBS6.

Dossiers