VTMkerst viel in de smaak bij digitale kijkers

woensdag 10 januari 2007

VTMkerst – het tweede digitale kanaal van de Vlaamse Media Maatschappij in samenwerking met Telenet – is een succes geworden. Al in de eerste week van zijn bestaan heeft VTMkerst zich vast genesteld in de top 10 van de populairste zenders, met een zevende plaats als uitschieter. Dat blijkt uit een eigen onderzoek van Telenet.

D


at onderzoek begon op 3 december – dat is amper één dag na de start van VTMkerst – en liep tot 10 december.

Uit een enquête, die Telenet in de tweede week van december heeft gehouden bij 5000 van zijn digitale kijkers, is gebleken dat één op de twee digitale televisiekijkers graag naar VTMkerst wou kijken. Dat bewijst dat er bij het grote publiek een ruime interesse is voor dit soort digitale initiatieven. Opmerkelijk was ook dat na amper één week 9 van de 10 digitale kijkers VTMkerst al kenden.

Uit dat onderzoek is tevens gebleken dat het VTMkerst-kanaal op dagbasis (tussen 17u30 en 24u00) een gemiddeld marktaandeel van 2.6% heeft gehaald. Dat is een opmerkelijk cijfer als je weet dat in diezelfde periode bij de digitale Telenet-kijkers de 2 grootste generalistische zenders in Vlaanderen allebei gemiddeld 18% marktaandeel behaalden en dat bijvoorbeeld KANAALTWEE een marktaandeel van 7.3% liet optekenen. VTMkerst wist zich met 2.6% marktaandeel dus meteen te scharen in het peloton van de kleinere zenders in Vlaanderen. VTMkerst nestelde zich bijgevolg ook meteen in de top-10 (op een totaal van 52 niet-betalende zenders bij Telenet) van de meest bekeken zenders!

VTMkerst, het tweede digitale kanaal van de VMMa na VTMzomer, startte op 2 december 2006 met een familiegerichte mix van programma's : een uitgebreid aanbod voor de kids, humoristische sitcoms, typische kerstfilms om met de ganse familie naar te kijken, Vlaamse topdrama's zoals 'Ons Geluk', 'Veel Geluk, Professor' en in première 'De Kavijaks'. VTMkerst was tot vorige zondag, 7 januari 2007, digitaal via Telenet te bekijken.

"VMMa bewees met VTMkerst eens te meer een grondlegger te zijn voor de toekomst van de digitale televisie. Evenementiële kanalen hebben duidelijk een publiek en dat is een belangrijk signaal naar de markt. We zijn blij dat we dit cadeau aan de kijkers konden aanbieden. In de toekomst willen we verder gaan op de ingeslagen weg én met de recente positieve digitale ervaringen behoren permanente digitale kanalen zeker tot de mogelijkheden.", zegt Martijn Bal, hoofd Content Digital Media bij de VMMa.

Ook Telenet is enthousiast over het resultaat.  "Dit bewijst dat er interesse bestaat voor digitale kanalen met sterke programma's en een Vlaams karakter.  Vooral als die kanalen voor de kijker een duidelijk profiel krijgen en overtuigend gecommuniceerd worden.  VTMkerst was gezellige "feel good" televisie voor het Vlaamse gezin", aldus Jo van Gorp, Executive Vice-President Residential Marketing.  "Wij hopen dat initiatieven als VTMkerst  de weg effenen voor permanente digitale zenders met programma's op maat van de Vlaamse kijker en voor de verdere uitbouw van digitale succesproducten als iWatch".

DOSSIER: Digitale televisie in Vlaanderen

volledig dossier

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.

Dossiers