Nieuwe look en feel voor Discovery

dinsdag 17 september 2019

Het merk Discovery krijgt per vandaag een nieuwe look en feel. Hiermee wordt de lange geschiedenis van het merk gevierd en het benadrukt waar Discovery voor staat: content die inspireert, informeert en entertaint.

De refresh benadrukt het wereldwijde bereik en de kracht van de zender om kijkers te inspireren en hun wereld te vergoten.


De nieuwe look en feel bestaat onder andere uit een nieuw logo: op zender laat dit logo een draaiende wereldbol zien in de letter D en het statische logo bevat een wereldbol waarbij elk continent te zien is. De wereldbol is altijd het kloppende hart geweest van Discovery en dat wordt met deze refresh benadrukt. Ook wordt hiermee direct gerefereerd naar Discovery’s wereldwijde aanwezigheid. De vormgeving is naast een nieuw logo, vernieuwd met een modern font en een aangepast kleurenpalet, die zowel on- en off air worden doorgevoerd. De refresh wordt ondersteund door een merkcampagne waarbij onder andere een promo wordt uitgezonden die de programma’s van dit najaar aankondigt. Deze promo is geïnspireerd op de bekende ‘Shackleton’ advertentie uit de begin jaren 1900.

'Op 1 oktober vieren we het 30-jarige jubileum van de zender in Nederland. En we zijn nog lang niet klaar met het vertellen van bijzondere verhalen van mensen die voortdurend hun grenzen verleggen en doorgaan waar anderen stoppen. Het bedienen van onze superfans en hun passies blijft onze grootste drijfveer. Wereldwijd werken we hard om onze huidige content nog sterker en toegankelijker te maken voor een grotere en jongere doelgroep - door aanwezig te zijn op elk apparaat, scherm en elk platform. In Nederland doen we dat ook met het video-on-demand platform Dplay, dat in februari dit jaar is gelanceerd. Discovery is een top-10 zender met een stevig marktaandeel rond de 4% in Nederland en 2,5% in Vlaanderen (M25-54). Deze positie willen we verder uitbouwen. Dat gaat zeker lukken met deze refresh in combinatie met onze unieke content', aldus Alco De Jong, VPCountry Manager Discovery Benelux.

De brand refresh is in de US uitgerold in april en wordt in de aankomende maanden globaal doorgevoerd.

Najaarsprogrammering
In de nieuwe vormgeving gaat Discovery het najaar sterk in met de terugkeer van populaire series als Gold Rush en nieuwe titels zoals de door Steven Spielberg en Alex Gibney geproduceerde documentaire reeks 'Why We Hate'. Enkele highlights:

'Mighty Truckers' (3 oktober om 20.30 uur)
In het nieuwe Discovery-programma 'Mighty Truckers' volgen we de levens van truckers uit vier verschillende landen en hun ‘lifes on the road’. In de serie maken we kennis met truckers uit Polen, Italië, Duitsland en leren we ook zes Nederlandse truckers kennen. 'Mighty Truckers' is een nieuwe real-life roadshow met zeer uiteenlopende karakters die de wereld van transport en het beroep 'vrachtwagenchauffer' een gezicht geven. Wie zijn deze mannen én vrouwen die er dag en nacht voor zorgen dat wij onze transporten op tijd geleverd krijgen? Wat maakt dat zij kiezen voor het bijzondere leven op de weg? In tien afleveringen geven twintig truckers antwoord op deze vragen in een ‘up close en personal’ portret van het truckersleven.

'Ed Stafford: Man, Woman, Child, Wild' (4 oktober om 21.25 uur)
Avonturier Ed Stafford is gewend om in zijn eentje op de meest afgelegen plekken op aarde te overleven. Ditmaal doet hij het niet alleen, maar krijgt hij gezelschap van zijn vrouw Laura en… hun 2-jarige zoontje! Laura is zelf een ervaren avonturier en leidde al eens een expeditie in de wildernis van Guyana. Maar om ook nog met een kleine dreumes in de wildernis te leven, is weer van een andere orde. In de één uur durende special 'Ed Stafford: Man, Woman, Child, Wild' laten Ed en Laura zich droppen op een onbewoond eiland in Indonesië waar ze proberen te overleven met alles wat het eiland te bieden heeft. Ze zijn slechts gewapend met hun hersenen en hun blote handen. Kunnen ze een veilig onderdak bouwen en hun gezin in leven houden?

'Blowing Up History' (8 oktober om 21.25 uur)
Het nieuwe seizoen van 'Blowing Up History' neemt weer een verrassend kijk achter de meest intrigerende gebouwen en monumenten uit onze geschiedenis, om zo het ware verhaal te ontdekken. Met geavanceerde computeranimaties worden de bouwwerken uit elkaar getrokken om zo in en onder de dikke lagen en fundamenten te kunnen kijken. Het nieuwe ‘explosieve’ seizoen kijkt onder meer naar de piramides van Caral in Peru, de Vikingburcht Trelleborg in Denemarken en de 4000 jaar oude Minoïsche ruïnes van Knossos op Kreta. Niet alleen gebouwen worden ‘opgeblazen’, ook het Vrijheidsbeeld en de Moai-beelden op Paaseiland worden ontleed om zo meer van de oorsprong te weten te komen. Het nieuwe seizoen begint met een bezoek aan Cuzco, de mysterieuze Inca-hoofdstad die zo overweldigend was dat het zelfs een tempel zou hebben die was bedekt in goud. Hoe kon deze machtige stad ooit ten onder gaan tegen een handjevol Spanjaarden? Nieuw bewijs in de vorm van gevonden mummies en microscopisch DNA schijnen een nieuw licht op dit mysterie.

'Why We Hate' (13 oktober om 22.00 uur)
Waarom zijn we als mensheid in staat om de ander zo intens te haten? Die existentiële vraag staat centraal in de nieuwe serie 'Why We Hate', geproduceerd door Steven Spielberg en Alex Gibney en geregisseerd door Geeta Gandbhir en Sam Pollard. Waarom kiezen mensen naast liefde en samenwerking ook voor de donkere tegenhanger ervan? De intrigerende serie onderzoekt de geschiedenis van deze oeroude menselijke emotie: van de evolutionaire biologie tot de kwaadaardige consequenties in de huidige maatschappij. Aan de hand van de modernste journalistiek, historisch onderzoek en baanbrekend onderzoek op het gebied van psychologie, biologie en neurowetenschap, traceert 'Why We Hate' de basis van haat, de evolutie van haat en de krachtige impact van haat op mensen en hun omgeving in de geschiedenis van de mensheid.

'Gold Rush' (21 oktober om 20.30 uur)
De goudzoekers van Gold Rush komen in het nieuwe seizoen voor een zware uitdaging te staan. Ze krijgen een beperking opgelegd voor het gebruik van hun belangrijkste hulpbron bij het vinden van goud: water. De nieuwe reguleringen door de overheid zorgen ervoor dat de hoofdrolspelers de Klondike moeten verlaten en hun geluk elders moeten beproeven. Rick Ness hoopt in de buurt van het oude mijnstadje Keno zijn slag te slaan. Afgelopen seizoen heeft hij meer dan een miljoen aan goud gevonden en hij hoopt in Keno op een nieuwe jackpot. Parker Schnabel, die eindelijk bevrijd is van de royalty’s die hij aan Tony Beets moest betalen, staat vooral onder grote tijdsdruk: het nieuwe gebied is twee keer zo groot en hij heeft maar een jaar de tijd, terwijl hij hier drie keer zo lang mee bezig zou kunnen zijn. In de tussentijd heeft Tony Beets een vliegende start, maar zijn geluk duurt niet lang: hij moet zijn Indian River operation sluiten, omdat hij niet langer een vergunning krijgt. Tony en zijn kinderen Kevin, Monica en Mike, moeten ergens anders opnieuw beginnen en hun familieband wordt flink op de proef gesteld terwijl de druk om het Beets imperium in stand te houden hoger en hoger wordt. Drie goudzoekers, ditmaal elk op een andere plek aan het werk. Brengt dat de rust die ze nodig hebben, of maakt dat hun werk er alleen maar moeilijker op?

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'Bed & Breakfast' (foto: © Omroep MAX 2020)

In Noord-Brabant zijn we te gast bij Joys en Marco. Zij hebben een voorliefde voor het kroeg- én rock-'n-rollleven. Dit zie je dan ook duidelijk terug in hun B&B-kamers. Daarna is het de beurt aan Karin en Ralf om de gasten te ontvangen. Ook zij wonen in Noord-Brabant, maar dan wat meer landelijk. Yvonne en Hein mogen als laatste de deelnemers verwelkomen in hun bed & breakfast in Gelderland.

'Bed & Breakfast', om 20.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.

Dossiers