Adverteerders willen boycot 'De Gouden Kooi'

woensdag 4 juli 2007

Het programma 'De Gouden Kooi' wordt niet door iedereen geapprecieerd. Enkele grote bedrijven zoals Albert Heijn, Heineken, Philips, ABN Amro en Renault zijn niet verplicht om hun reclamespots uit te zenden voor, tijdens en na het programma. Ze willen niet geassocieerd worden met het programma en overwegen een boycot.

S


ommigen omschrijven 'De Gouden Kooi' in drie woorden: geweld, intimidaties en seksuele escapades. Kobalt en Carat zijn twee grote mediabureaus die voor deze belangrijke bedrijven reclamezendtijd aankopen bij de tv-zenders. "Je moet als bedrijf niet met dit programma worden geassocieerd." zegt Ellen van Bodegraven, buying van Kobalt. "Al die grofheden en geweld zijn schadelijk voor je imago. Nu de politiek adverteerders oproept De Gouden Kooi te boycotten, letten mensen op welke bedrijven zich daar niets van aantrekken. Kijkers zullen denken dat adverteerders achter de inhoud staan. Ik weet zeker dat bedrijven, los van ons advies, zelf weg willen bij dat programma." 

Carat laat het programma al een hele tijd links liggen. "Toen duidelijk werd dat deze show veel te ver gaat, zijn we gestopt. Als een bedrijf toch adverteert rond zo'n programma, lijkt het daar goedkeuring aan te geven. Eerst zie je twee mensen vreselijk vozen, daarna komt er een spotje van Danone. Dat kán gewoon niet." zegt RTV-director Carola Meester.  

Carat vindt ook dat naast 'Jerry Springer' en 'Buch' alleen nog 'De Gouden Kooi' op de zwarte lijst ontbreekt.  

Een ander mediabureau, Mindshare, trekt zich de hele zaak minder hard aan. "We houden het goed in de gaten. Als het sentiment rond De Gouden Kooi nog verder verslechtert, over- wegen we ook te stoppen." Voorlopig willen ze dus nog niet van een boycot weten.

Talpa, de zender waarop het programma wordt uitgezonden, bekijkt het luchtig. "Bedrijven die zich zorgen maken, ontvangen we natuurlijk graag." aldus commercieel directeur Ton Rozestraten.  

Bron: AD

DOSSIER: De Gouden Kooi (RTL 5)

volledig dossier

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.

Dossiers