Het doek valt definitief voor Tien

vrijdag 17 augustus 2007

Vrijdag 17 augustus zal de Nederlandse mediageschiedenis ingaan als de dag waarop een zender ophield te bestaan. Zaterdag 18 augustus zal dan weer geboekstaafd staan als de dag waarom een nieuw tv-station het leven zag. Tien van John de Mol houdt op en leeft verder in RTL 8, de nieuwste telg van 'The Family of Stations'.

John De Mol begon in 2004 vol goede moed aan een televisieavontuur. Hij kocht de rechten van het Eredivisie voetbal en zou daarrond een nieuwe generalistische televisiezender opbouwen. En de succesvolle media-ondernemer zag het groots. Hij kocht de meest bekende televisiesterren weg bij andere zenders en omroepen. En Tien, dat eerst een jaar lang Talpa heette door een rechtenkwestie met SBS, ging in 2005 van start met hoge verwachtingen. De zender wilde zo snel mogelijk 10 % marktaandeel behalen.

Maar de  realiteit was anders. Al vrij snel werd duidelijk dat het Nederlandse publiek Talpa links liet liggen. Enkel met voetbalprogramma's kon het station scoren. En ook daar was de kritiek niet mals. In vergelijking met de verslaggeving bij de NOS verloor Talpa zo'n klein miljoen aan voetbalijkers. Vooral de volgorde van de wedstrijdreportages en de vele commercials tussendoor joegen heel wat kijkers de kast op.

Talpa/Tien kon wel scoren met diverse dramareeksen dat het zelf produceerde. Grote successen waren 'Gooische Vrouwen', 'Voetbalvrouwen' en 'Van Speijk'. Minder scoorde bijvoorbeeld 'Parels en Zwijnen', dat al na twee afleveringen van de zender werd gehaald. Ook 'Big Brother 5', de eerste reeks van de wereldwijde realityhit die Talpa uitzond, kon scoren. 'Big Brother 6' haalde amper nog de helft kijkers.

'De Gouden Kooi'
En dan was er het nieuwste realityconcept van John de Mol: 'De Gouden Kooi'. Het programma zou het (nieuwe) paradepaardje van Tien worden. De start was moeizaam, maar de vele schandalen en schaamteloze scènes die het programma rijk was, zorgden ervoor dat de kijkcijfers snel de hoogte in gingen. Een miljoenenpubliek heeft 'De Gouden Kooi' nooit kunnen bereiken, maar toch had iedereen zijn mening over het programma. 'De Gouden Kooi' is ondertussen al aan diverse andere landen verkocht. Fans van de realityreeks kunnen vanaf maandag 20 augustus om 19.25 uur terecht bij RTL 5.

Na vrijdag 17 augustus is het definitief gedaan met Tien. De zender gaat uit de lucht en wordt op zaterdag vervangen door het nieuwe RTL 8. Ook de (succesvolle) website van Tien, http://www.tien.tv, gaat vrijdagavond offline.

DOSSIER: De weg naar Talpa

volledig dossier

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Klik hier om je in te schrijven

Meest recente

Loading

Multimedia SPOTLIGHT

Dossiers