Kijkcijfers: Finale 'Eurovisiesongfestival' lokt 1,3 miljoen kijkers

zondag 17 mei 2009

Gemiddeld 1,333 miljoen mensen hebben naar de finale van het 'Songfestiva'l gekeken. Een succes, want het is nagenoeg het dubbele van vorig jaar. Hiermee zitten de kijkcijfers in Nederland weer op het niveau van 2006, maar ze halen nog lang niet het niveau van 2003 en 2004, toen Nederland wél in de finale zit of het festival nog maar over één avond werd uitgezonden.

D


e oproep van een aantal misnoegde zielen in Nederland over de uitschakeling van De Toppers om niet naar de finale van het Songfestival te kijken, is een maat voor niets geweest. Integendeel, nagenoeg twee maal zoveel mensen als vorig jaar namen de moeite om naar de show te kijken. Met ruim 1,3 miljoen kijkers getrokken was het Songfestival het meest bekeken programma na het 'NOS Journaal'.

De kijkdichtheid bedroeg 8,9%, het marktaandeel 24,3%. Voor het eerst sinds 2006 overschrijdt het aantal kijkers de grens van 1 miljoen. Vorig jaar waren de cijfers dramatisch gezakt tot 753.000 en een marktaandeel van 16,5%. Dat is te vergelijken met het aantal kijkers voor de tweede halve finale in Vlaanderen dit jaar.

Hieronder een overzicht van de kijkerscijfers van de finale:(kijkdichtheid/marktaandeel)
2003: 3.836.000 (26,0/57,1) (met Nederland)
2004: 2.950.000 (20,0/46,9) (met NL)
2005: 1.247.000 (8,3/21,6) (zonder NL)
2006: 1.336.000 (8,9/21.4) (zonder NL)
2007: 915.000 (6,1/16,5%) (zonder NL)
2008: 753.000 (5,0-15%) (zonder NL)
2009: 1.333.000 (8,9%/24,3%) (zonder NL)

Dankzij de populaire Toppers werden ook de beide halve finales dit jaar aardig bekeken. De eerste halve finale overschreed de kaap van het miljoen, de tweede - mét Gordon, René en Jeroen - trok 2,5 miljoen nieuwsgierigen. Op piekmomenten keken zelfs vier miljoen Nederlanders. 

Artikel: Raf Van Bedts- Eurosong.be  


Lees ook:
'Songfestival 2009': De Toppers eindigden zeventiende

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Klik hier om je in te schrijven

Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Dossiers