Nickelodeon en TMF scoren goed

woensdag 1 oktober 2008

Niet eerder scoorde kinderzender Nickelodeon zo goed als afgelopen maand. In tijdvak 6 tot 18 uur behaalde de zender een aandeel van maar liefst 36.2%. Dat is fors beter dan september vorig jaar (toen 28.8%) en bovendien een all time high.

T


en opzichte van de nummer twee is het maar liefst 10.8% meer (Jetix: 25.4%, Zapp 13.6%). Het is voor het eerst dat een dergelijk grote voorsprong geboekt wordt door Nickelodeon. Ook het tijdvak 06-20u was uitermate succesvol. Met een aandeel van 34.5% was ook dit de beste score ooit in dit tijdvak (vorig record: 32.9% – oktober 2007).

De goede score is toe te wijzen aan een groot aantal nieuwe afleveringen en nieuwe series dat afgelopen maand uitgezonden is door Nickelodeon. 'Het Huis Anubis' keerde 15 september terug met de eerste nieuwe aflevering en is sindsdien meteen weer het best bekeken Nederlandse kinderprogramma. Ook andere lokale producties zoals 'SuperNick', 'Puppy Patrol' en 'Gefopt!' blijven bovengemiddeld goed scoren – 'SuperNick' zelfs de beste maand sinds de start in maart 2007. Daarnaast werd eind augustus de nieuwe serie 'Barnyard' gelanceerd. Deze serie – gebaseerd op de gelijknamige film – is nu al een van de best bekeken cartoons van Nederland.

Voor de komende maanden staan nog veel programma's op stapel: nieuwe afleveringen van onder andere 'Avatar', 'SpongeBob Squarepants', 'Johnny Test', 'Animaniacs' en 'iCarly'. Maar ook de nieuwe Amerikaanse hitserie 'Mighty B' gaat binnenkort van start.

Ook online gaat het goed: ten opzichte van vorig jaar september groeide het aantal unieke bezoekers met 10%. Het aantal programma-streams in TurboNick verdubbelde ruim van 613.000 naar 1,4 miljoen!

Bron cijfers: SKO. Tijdvak: 06-20u, tenzij anders vermeld. Alle cijfers zijn inclusief uitgesteld kijkgedrag op de dag van uitzending.

TMF: Beste september maand in vier jaar
TMF is het nieuwe TV-seizoen uitstekend begonnen. Afgelopen maand behaalde de zender binnen de doelgroep 13 tot 19 jaar de beste septembermaand sinds vier jaar met een gemiddeld marktaandeel van 5,1%. In de doelgroep 20 tot 34 jaar deed de zender het met een marktaandeel van 1,6% zelfs nooit eerder zo goed in september.

Het vernieuwde after-school programma 'Reaction' scoorde in september uitzonderlijke kijkcijfers. Met een gemiddeld marktaandeel van 14,2% in de doelgroep 13 tot 19 jaar werd deze show nooit eerder zo goed bekeken.

Verder kon de zender profiteren van een succesvolle start van nieuwe afleveringen van de populaire shows Valerio Duikt Onder' en 'Wakker worden op vakantie'. De nieuwe zondagochtend show 'Zeg sorry met Nikkie' startte ook veelbelovend en behaalde op 21 september zelfs meer dan 100.000 kijkers!

Bron: Stichting Kijkonderzoek 2008, cijfers gebaseerd op het tijdvak 02:00 – 26:00 uur, inclusief uitgesteld kijken op de dag van uizending.

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.

Dossiers