TMF lanceert themajaar: 'Doof worden doe je zo!'

maandag 26 april 2010

Vandaag heeft Willy van The Opposites in de hal van het Centraal Station Utrecht het startsein gegeven voor het themajaar van TMF: 'Doof worden doe je zo!' Deze TMF Campagne is ontwikkeld in samenwerking met de Nationale Hoorstichting en wil jongeren bewust maken van de risico's op gehoorschade. Voor de campagne is een spraakmakende commercial ontwikkeld en gedurende het hele jaar besteden de TMF programma's veel aandacht aan het thema.

Daarnaast is vandaag de speciale website tmf.nl/doofwordendoejezo gelanceerd. Hier kunnen jongeren testen hoe zij zo snel mogelijk doof kunnen worden. “Door de problematiek om te draaien en jongeren er op te wijzen hoe snel zij doof kunnen worden, proberen we hun aandacht te krijgen en ze bewust te maken van de risico’s die ze nu lopen.  Want je kunt nu al schade oplopen waarvan je de gevolgen pas later merkt. Wij willen graag dat je je hele leven kunt genieten van muziek” aldus Laura Vogelsang, Head of MTV/TMF.


Bij de aftrap van de campagne presenteerde de Nationale Hoorstichting nieuwe verontrustende cijfers over gehoorschade onder Nederlandse jongeren. Het betreft de eerste resultaten van een 5-jarig onderzoek aan het Leids Universitair Medisch Centrum. Daaruit blijkt dat tien procent van de onderzochte jongeren tussen de 13 en 15 jaar een onherstelbare gehoorbeschadiging heeft, die zich kenmerkt door een constante pieptoon of oorsuizen. Paul Heere, campagnemanager van de Nationale Hoorstichting, is geschrokken van deze nieuwste uitkomsten: “Doorlopend piepen en oorsuizen kan heel belastend zijn. Bovendien vormen ze een vooraankondiging van een verminderd gehoor op latere leeftijd, en in sommige gevallen van een overgevoeligheid voor geluid. Dat kan niet de bedoeling zijn. De Hoorstichting pleit daarom actief voor het dragen van goede oordoppen met filters tijdens het uitgaan. Daarmee genieten je oren wel van de muziek, maar zijn ze beschermd tegen schadelijk geluid.”

Sabine Uitslag, tweede kamerlid van het CDA, was bij de bijeenkomst aanwezig om haar steun te betuigen. Zij maakt zich al geruime tijd zorgen over het feit dat er steeds meer jongeren gehoorschade oplopen en pleit voor het belang van een gezamenlijk commitment vanuit het veld in samenspraak met jongeren. “Meer voorlichting is noodzakelijk. Ik omarm dit initiatief dan ook volledig”, aldus Sabine Uitslag.

Willy van The Opposites is ambassadeur van de campagne. Als artiest weet hij als geen ander hoe belangrijk het is om je oren goed te beschermen. Naast Willy supporten artiesten zoals Valerius, Diggy Dex, en de dj’s Gregor Salto, Don Diablo en Billy the Klit de campagne. Valerius: “Voor ons als muzikanten is het gehoor misschien wel het belangrijkste wat er is. Daarom besteden wij veel aandacht aan het beschermen van onze oren. Door het dragen van oordoppen bij zowel onze optredens als tijdens het uitgaan, proberen wij ons gehoor te beschermen.”

In de hal van het Utrechtse station konden jongeren hun risico op gehoorschade testen met behulp van de nieuwe online test op de campagnesite van TMF. Alle jongeren die meededen aan de test kregen gehoorbescherming mee van Noizezz. Deze oordopjes met geluidfilters zijn vanaf eind mei exclusief in alle winkels van Schoonenberg Hoorcomfort te koop en geven de juiste bescherming. De campagne werd verder afgetrapt door een optreden van Billy the Klit als dj achter de draaitafels van het TMF Superchart podium.

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo NPO 3 logo

Het leven van Jelmer (21) wordt geportretteerd. Hij raakte onder invloed van xtc oververhit op het Amsterdam Dance Event. Samen met familie en vrienden blikken we terug op zijn bijzondere leven.

'Van de Wereld', om 21.20 uur bij BNNVARA op NPO 3.

Dossiers