Anna Gimbrère en Ersin Kiris duiken voor KRO-NCRV's 'Brainhack' in de wereld van manipulerende marketingtrucs

zondag 14 januari 2024
Foto: © KRO-NCRV 2024

Smeuïge reclameteksten, perfect gefotoshopte foto's en opzwepende muziek: marketeers halen alles uit de kast om jou dat éne product te laten kopen.

Hoeveel invloed hebben zij op jouw brein? Bepaal jij wel echt zelf wat er in jouw winkelmandje belandt? In KRO-NCRV’s 'Brainhack' onderzoeken Anna Gimbrère en Ersin Kiris de wereld van flitsende reclames en manipulerende marketingtrucs én nemen zij zelf de proef op de som. Lukt het hen om onwetende consumenten voor hun karretje te spannen?


Met behulp van experimenten laat KRO-NCRV presentator Ersin Kiris iedere week zien welke invloed reclames hebben op de keuzes die we maken. Dat doet hij samen met neurowetenschapper Margriet Sitskoorn, die Ersin een inkijkje geeft in het menselijk brein. In de eerste aflevering van Brainhack duiken ze in de sportschool. Lukt het hen de fanatieke sporters door middel van groepsvorming te bewegen tot het nemen van een sportdrankje? Anna Gimbrère gaat langs bij neuromarketeers, gedragswetenschappers en andere deskundigen om uit te leggen hoe verschillende technieken ons koopgedrag kunnen beïnvloeden.

KRO-NCRV helpt met haar programma’s consumenten om eerlijke en afgewogen keuzes te maken. Naast 'Brainhack' zijn ook 'Keuringsdienst van Waarde' en 'Pointer' hier voorbeelden van.

'Brainhack', vanaf 15 januari om 22.00 uur bij KRO-NCRV op NPO 3.

 

DOSSIER: Voorjaar 2024: alle plannen, alle zenders (NL)

volledig dossier

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

Doorblader onze nieuwsberichten en kom alle nieuwtjes uit televisieland te weten!

Dossiers