Luistercijfers: NPO FunX bereikt meeste jongeren tot 30 jaar in grote steden

woensdag 16 december 2020

Het weekbereik van NPO FunX onder jongeren van 16-35 jaar uit de vier grote steden is voor het zesde jaar op rij gegroeid, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction.

Luisterde in 2014 wekelijks 14% van de stadsjongeren, in 2020 is het weekbereik verdubbeld naar 28%. In de leeftijdsgroep 16 tot 30 jaar is FunX zelfs de best scorende radiozender in de vier grote steden.


Niels Hoogland, zendermanager NPO FunX: 'Al 6 jaar stijgend en nu de #1 in bereik onder jongeren van 16 tot 30 jaar in de grote steden! Daar ben ik ontzettend trots op! En wat ik ook heel tof vind is dat we aan het gebruik van onze app, website en social media zien dat ook steeds meer mensen buiten de Randstad FunX weten te vinden. Onze unieke 'sound of the city' slaat dus aan in heel Nederland. Dat vind ik echt een keihard compliment voor het hele team!'

Stijging in iedere groep
Het bereik van FunX stijgt zowel onder de bi-culturele als overige Nederlanders en onder mannen en vrouwen. Onder de bi-culturele jongeren is en blijft FunX de populairste zender: bijna vier op de tien Nederlanders luistert wekelijks naar FunX.

Breed jongerenmerk
Ook online weten de luisteraars FunX te vinden. De FunX-app werd in september vaker gestart dan ooit. In november steeg het aantal online luisteraars ook naar recordhoogte met ruim 1 miljoen streamstarts, mede dankzij de 'FunX DiXte 1000'. FunX bereikt ook een groot publiek via social media. Zo is het aantal volgers op Instagram het afgelopen jaar met zo'n 40.000 volgers gegroeid naar ruim 215.000. Inmiddels hebben de twee YouTube-kanalen (FunX en FunX Gemist) samen al bijna 900.000 abonnees die maandelijks voor miljoenen views zorgen. Hiermee is FunX het meest succesvolle allround mediamerk van Nederland.

Maatschappelijke en culturele waarde
FunX biedt een platform aan opkomend talent uit de muziekcultuur; activeert het publiek en gaat het gesprek aan over belangrijke maatschappelijke thema’s. Zo organiseerde FunX dit jaar de 'Debt Talk' over de schuldenproblematiek onder jongeren. En natuurlijk stond dit jaar het antiracisme-debat centraal. FunX zet zich al jaren in voor gelijke behandeling en bundelt alle informatie over dit onderwerp op www.funx.nl/genoegisgenoeg. Daarnaast informeren ze over corona en zorgt FunX voor afleiding en verbinding, bijvoorbeeld in de vorm van de non-stop game 'FunX Locked Down' waarbij FunX-volgers de populaire artiesten ADF Samski en ADF Lucky hielpen te bevrijden uit een escape room door het oplossen van puzzels, kraken van codes en ontrafelen van hints.

Persbericht NPO FunX
https://www.funx.nl/

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Jan Slagter ontvangt onder anderen Buddy Vedder en Aruna, de winnares van Heel Holland Bakt. Buddy Vedder vertelt over de vele ontmoetingen met koningin Máxima en andere leden van het koninklijk huis. Hij speelt de hoofdrol in de musical Saturday Night Fever en samen met de cast treedt hij op. Aruna is groot liefhebber van het koningshuis en maakt koninklijke lekkernijen. Etiquette- en protocolexpert Jan Jaap van Weering legt uit hoe je een tompouce eet en waarom je tegen de koning niet 'eet smakelijk' zegt. Marco Schuitmaker treedt op. April Darby speelt de hoofdrol in de musical Sister Act. Ze vertelt over de rol en treedt op met de cast.

'MAX Koningsdag vanaf Paleis Soestdijk', om 13.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.

Dossiers