Luistercijfers: Qmusic behoudt marktleiderschap en JOE vestigt nieuw weekbereik record
Vandaag zijn de luistercijfers voor de maand april bekendgemaakt door het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Qmusic mag zich ook deze maand marktleider noemen in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar. JOE behaalde het hoogste weekbereik tot nu toe.
In april luisterden er per week gemiddeld 2,1 miljoen luisteraars (13+) naar de zender met tijdloze en herkenbare muziek uit de 70s, 80s en 90s. Onderdeel van de sterke beluistering voor Qmusic waren in april de populaire hitlijst de Q-top 500 van de 00s en de ticketacties ‘Dua Lipa Donderdag’ en ‘Qmusic presents Adele in München’.
Bron: NMO Luisteronderzoek. 20-49, ma-zo 06-24 uur
Qmusic wederom nummer één
Qmusic blijft de nummer één in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar met een marktaandeel van 22,4%. Een stijging van ruim 10% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Radio 538 volgt met een marktaandeel van 13,4% en op de derde plek staat NPO Radio 2 met een marktaandeel van 13,0%. In de maand april bereikte Qmusic bijna 7,1 miljoen luisteraars (13+). Ook in april was de Nederlandse Top 40 de beste start van het weekend voor luisteraars. Het programma van Domien Verschuuren met de 40 populairste tracks van Nederland is met een marktaandeel van 23,0% in de doelgroep 20-49 jaar met afstand voor de tiende week op rij het best beluisterde programma op de vrijdagmiddag.
Bron: NMO Luisteronderzoek. 20-49, vrij 14-18 uur
JOE bereikt steeds meer luisteraars
JOE behaalde afgelopen maand een marktaandeel van 4,7% binnen de doelgroep 20-49 jaar. Over de hele maand werden ruim 4,3 miljoen luisteraars (13+) bereikt. Dit is het hoogste maandbereik voor de zender tot nu toe. Voor JOE valt nog geen vergelijking met dezelfde periode vorig jaar te maken, omdat de zender pas sinds september op de huidige frequenties opereert. In september was het marktaandeel 2,7%. Sindsdien is het marktaandeel met 74% gestegen. JOE-luisteraars kunnen sinds deze week elke werkdag tussen 06.00 en 10.00 uur opstaan met de Coen & Sander Show van Coen Swijnenberg en Sander Lantinga. Kai Merckx sluit met zijn middagshow sinds eind februari van maandag t/m donderdag de werkdag af tussen 16.00 en 19.00 uur.
DPG Media Radio behaalt marktaandeel van 28,9%
In april behaalde de radiogroep van DPG media een gezamenlijk marktaandeel van 28,9% binnen de doelgroep 20-49 jaar. De zendergroep bereikte afgelopen maand 9,7 miljoen luisteraars (13+). De radiogroep DPG media bestaat uit Qmusic, JOE en alle themazenders; Qmusic Non Stop, Qmusic het Foute Uur en Qmusic Limburg.