Luistercijfers: torenhoog jaarcijfer voor Qmusic

dinsdag 18 januari 2022
Foto: © Qmusic 2020

Voor het eerst sinds 2015 is een andere radiozender dan NPO Radio 2 marktleider in de doelgroep 20-49 jaar in de decembermaand. Met een marktaandeel van 18,7% is dit de beste november-december score die Qmusic ooit heeft behaald.

Over het hele jaar scoort de zender een torenhoog marktaandeel van 19,7%.


Torenhoog jaarcijfer
Nu 2021 voorbij is, zijn ook de jaarcijfers bekend. Voor Qmusic bedraagt het jaarcijfer 19,7%. De laatste keer dat een radiozender een jaarcijfer haalde dat vergelijkbaar is met Qmusic dit jaar, was in het vorige millennium. Het is 22 jaar geleden dat Sky Radio en 3FM jaarcijfers hadden die boven de 20% uitkwam.

Dave Minneboo, programmadirecteur Qmusic: '2021 was een jaar dat onze verwachtingen ruimschoots overtrof. Nadat we eerder al marktleider in de commerciële doelgroep waren, werden we ook de grootste zender van het land in de brede doelgroep. Het jaarcijfer in de doelgroep 20-49 jaar is 19,7% en dat is sinds 1999 niemand meer gelukt. Ik ben dan ook ontzettend trots.'

Marktleider kerstperiode
Ten opzichte van vorig jaar groeit Qmusic 4%, in zowel de commerciële doelgroep, als brede doelgroep van luisteraars 10+. Met een marktaandeel van 18,7% is het voor het eerst sinds 2015 dat een radiozender NPO Radio 2 achter zich laat. De Top 2000-zender noteert een marktaandeel van 18,1% in de doelgroep 20-49 jaar.

Qmusic is in 2005 opgericht als feelgoodzender. De belangrijkste pijlers zijn de ochtendshow met Mattie & Marieke, de middagshow van Domien Verschuuren, de Top 40, het populaire radiospel Het Geluid en 'Het Foute Uur' met de bijbehorende Foute Party. Vorige week kondigde Qmusic een intensieve meerjarige samenwerking aan met NOC*NSF, onder andere rondom de Olympische Spelen.

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo NPO 2 logo

Goed leren kijken is de eerste stap om natuurbeschermer te worden. Regisseur Sanne Rovers gaat op pad met 'gewone mensen' die de teloorgang van hun postzegel natuur proberen tegen te houden. Als kind vond Sanne haar vaders liefde voor natuur vooral irritant. Altijd maar stoppen tijdens het wandelen om naar planten en insecten te kijken. Dat is door de jaren heen veranderd. Naast de vader van Sanne zien we een aantal andere natuurbeschermers in 'hun' natuurgebied.

'2Doc: Groenkijkers', om 22.20 uur bij de NTR op NPO 2.

Dossiers