Nieuwe Europese richtlijnen voor televisiereclame
De nieuwe Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten versoepelt het aantal minuten reclame dat per uur mag worden uitgezonden op (lineaire) televisie.
Deze nieuwe richtlijn moet in de eigen regelgeving worden omgezet tegen 19 september 2020. Op 8 mei jl. werd een wijziging aan het bestaande Mediadecreet gepubliceerd, waardoor de versoepeling van de reclametijd nu al is toegestaan.
De nieuwe regeling bepaalt dat televisiezenders tussen 6.00 uur 's ochtends en 18.00 uur 's avonds maximaal 144 minuten reclame mogen uitzenden. Tussen 18.00 uur 's avonds en middernacht mogen de televisiezenders maximaal 72 minuten reclame uitzenden.
De regeling vervangt de vorige regel: 'Televisiezenders mogen per uur maximaal 12 minuten reclame uitzenden'.
Televisiezenders kunnen zo in bepaalde uren meer reclame uitzenden (dan de vroegere limiet van 12 minuten). In de andere uren van hetzelfde tijdvak moeten ze dan minder reclame uitzenden. Het maximum van 144 minuten (6u-18u) en 72 minuten (18u-middernacht) mag niet overschreden worden.
VRT is uitgesloten van deze regelingen, want de openbare omroep mag geen reclame uitzenden.