Nieuwe Europese richtlijnen voor televisiereclame

donderdag 14 mei 2020

De nieuwe Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten versoepelt het aantal minuten reclame dat per uur mag worden uitgezonden op (lineaire) televisie.

Deze nieuwe richtlijn moet in de eigen regelgeving worden omgezet tegen 19 september 2020. Op 8 mei jl. werd een wijziging aan het bestaande Mediadecreet gepubliceerd, waardoor de versoepeling van de reclametijd nu al is toegestaan.


De nieuwe regeling bepaalt dat televisiezenders tussen 6.00 uur 's ochtends en 18.00 uur 's avonds maximaal 144 minuten reclame mogen uitzenden. Tussen 18.00 uur 's avonds en middernacht mogen de televisiezenders maximaal 72 minuten reclame uitzenden.

De regeling vervangt de vorige regel: 'Televisiezenders mogen per uur maximaal 12 minuten reclame uitzenden'.

Televisiezenders kunnen zo in bepaalde uren meer reclame uitzenden (dan de vroegere limiet van 12 minuten). In de andere uren van hetzelfde tijdvak moeten ze dan minder reclame uitzenden. Het maximum van 144 minuten (6u-18u) en 72 minuten (18u-middernacht) mag niet overschreden worden.

VRT is uitgesloten van deze regelingen, want de openbare omroep mag geen reclame uitzenden.

Persbericht VRM

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Kasteel Vosbergen bestaat 400 jaar en dat wordt de hele zomer gevierd. Vandaag staat de heropening van de oprijlaan op het programma. Jeanne vraagt zich af of haar 93-jarige moeder wel in de koets kan klimmen. Ook op landgoed Maarsbergen gaat het niet van een leien dakje en moet de 22-jarige Willem een moeilijke beslissing nemen. Over daken gesproken: de hoge dakrand van landgoed Wickenburgh krijgt een nieuw likje verf van Otto. Op het keurige, normaal zo rustieke landgoed Oolde staat een hippiefestival op het punt te beginnen.

'Liefde voor het Landgoed', om 21.30 uur bij Omroep MAX op NPO 1.

Dossiers