Streamz kiest radicaal voor investeringen in lokale reeksen
Streamz, het streamingplatform van Telenet en DPG Media, gaat de komende jaren meer investeren in lokale producties. Dat heeft CEO Bart De Groote aangekondigd op Next Episode, een sectorevent dat Streamz donderdagavond organiseerde.
'We hebben een sterke traditie in het aanbieden van straffe lokale reeksen en op dat elan willen we absoluut verder gaan', zegt Bart De Groote. 'Ons doel is om jaarlijks 12 kwaliteitsvolle fictiereeksen van eigen bodem aan te bieden. Die verdere lokale verankering moet ervoor zorgen dat we de nummer 2 worden in de Vlaamse streamingmarkt.'
Streamz is klaar voor een nieuw hoofdstuk in zijn bestaan, sinds het iets meer dan twee jaar geleden werd opgericht. Het platform, dat ontsproot in de schoot van aandeelhouders Telenet en DPG Media, heeft zich in die korte tijd met een divers aanbod in Vlaanderen opgewerkt tot een te duchten concurrent van de internationale streamingplatformen. Maar nu begint het een volgend hoofdstuk. Die nieuwe koers die het zal varen, werd donderdagavond tijdens het eerste sectorevenement 'Streamz Next Episode' in Antwerpen in de verf gezet. Streamz zal vanaf dit jaar nog meer dan voordien investeren in exclusieve, lokale reeksen, gaande van hoogkwalitatieve fictie tot docu en reality.
'Het is geen geheim dat we in Vlaanderen een traditie hebben van ijzersterke fictiereeksen. We beschikken over steengoede scenarioschrijvers, regisseurs en acteurs. Ook de cijfers vertellen ons zwart op wit dat de kijkers fictie van eigen bodem enorm appreciëren. Wanneer iemand klant wordt bij Streamz, is de eerste serie die men kijkt op ons platform in meer dan 1 op de 2 gevallen een Vlaamse serie. Als we naar de top 20 kijken van eerste reeksen die een nieuwe abonnee kijkt, dan zien we dat er 14 van deze reeksen lokale content zijn. Door een radicale shift naar lokale producties kunnen we dus nog beter tegengewicht bieden aan de internationale spelers', zegt Bart De Groote, CEO van Streamz.
Shift in investeringen voor 28 lokaal geproduceerde reeksen
Dat de kijkers Vlaamse programma’s weten te waarderen, blijkt uit de top tien best bekeken titels van 2022, die eerder bekend gemaakt werd. Zeven van die tien titels zijn Vlaamse producties en de top 3 bestond volledig uit reeksen van eigen bodem. Concreet zal Streamz de verhouding van de investeringen die het doet in lokale en internationale reeksen herverdelen. En dat in het voordeel van de lokale reeksen en producties. De focus verschuift dus zodat er méér fictie van eigen bodem komt: 12 fictiereeksen per jaar, minstens 1 documentaire per maand en 4 nieuwe realityreeksen. In totaal minstens 28 lokale en exclusieve titels per jaar.
'We geloven heel sterk in deze aanpak. Vergelijk het een beetje met de Scandinavische landen: ook daar zijn ze erin geslaagd topkwaliteit te maken in regio’s die qua inwoners- en kijkersaantallen vergelijkbaar zijn met de onze. Ondanks de beperkte grootte van de markt is Vlaamse fictie een referentie geworden in de wereld. Die verworvenheid mogen we niet zomaar afstaan', klinkt het bij Bart De Groote.
Voor dit jaar (2023) staan de vervolgseizoenen van onder andere ‘Fair Trade’, ‘Déjà-vu’ en ‘F*** You Very Very, Much’ op de planning. De nieuwe high-end fictiereeks ‘Alter Ego’, de dramedy ‘Onderhuids’ en een komische reeks gebaseerd op het populaire Instagram-account ‘Dansaertvlamingen’ zijn enkele gloednieuwe fictiereeksen die er zullen aankomen.
Tegelijk blijft Streamz de aanbieder van de ijzersterke reeksen op HBO en HBO Max. Eerder dit jaar werd namelijk bekendgemaakt dat de samenwerking tussen Streamz en HBO wordt verdergezet.
In partnership met de lokale producenten en organisaties
Streamz benadrukt dat het nauw wil samenwerken met de lokale producenten en productiehuizen en in een ondersteunende rol betrokken wil zijn bij het ganse productieproces: van de eerste brainstorm en pitches, over de promotie, tot de première op het streamingplatform. Deze manier van werken is de beste garantie om tot een kwaliteitsvol product te komen en een zo groot mogelijk publiek te bereiken.
Streamz Academy: dé shortcut naar het Vlaamse scherm
Met Streamz Academy lanceert het streamingplatform een ontwikkelingstraject voor nieuw talent. Acht kandidaten zullen gedurende een jaar begeleid worden door ervaren coaches en experts tijdens workshops en lezingen, om zo hun idee voor een thrillerreeks verder te perfectioneren. Op het einde van het Streamz Academy-traject wordt de pitch van één talent gekozen om gemaakt te worden. Dat concept wordt omgezet in een volwaardige Streamz Original-serie van 4 keer 30 minuten. Inschrijven kan op www.streamzacademy.be.
Ambities met ondersteuning van de aandeelhouders
De nieuwe richting die Streamz uitgaat, krijgt de volle ondersteuning van de aandeelhouders Telenet en DPG Media. Ook zij zijn ervan overtuigd dat een lokale verankering de beste formule is om Streamz verder te laten groeien.
'Dit najaar zal Streamz drie kaarsjes uitblazen. Op die termijn is de streamingdienst erin geslaagd om zich sterk te positioneren in het Vlaamse medialandschap. Ook de strategische koers die ze varen, juichen we toe. Bij Telenet zijn we al lang één van de grootste fans van producties en content van eigen bodem. Via diverse investeringen, onder andere in Play Media, Woestijnvis, The Park, Caviar Group en uiteraard ook Streamz zelf, dragen we actief bij aan de verdere ontwikkeling van het ecosysteem', aldus John Porter, CEO Telenet en voorzitter Raad van Bestuur Streamz.
'Met de oprichting van Streamz hebben we onze Vlaamse fictie een stevige duw in de rug gegeven. Zo kon die fictie blijven groeien, ondanks de bikkelharde concurrentie van globale streamingdiensten. Met deze extra investeringen schakelen we nu nog een versnelling hoger. Niet alleen de sector zal daarvan profiteren, ook de Vlaamse kijker plukt de vruchten en kan blijven rekenen op straffe kwalitatieve series van eigen bodem. Tegelijk bouwen we verder aan het succes van Streamz', vertelt Dirk Lodewyckx, Algemeen Directeur Radio, TV & Streaming DPG Media.
'Play en Streamz hebben met een opvallend sterke gemeenschappelijke marketing rond Nonkels succesvol ingespeeld op de veranderde kijkgewoontes in een aangepaste Vlaamse mediamarkt. Dergelijke vernieuwende communicatie is nodig om onze lokale content boven het maaiveld te krijgen. Net als bij Nonkels zullen de Vlaamse zenders dit jaar nog meer inzetten op hun sterktes om twaalf gelijkaardige successen samen met Streamz te realiseren. De verhoogde investeringen juichen we bij Play toe om nog nauwer samen te kunnen werken met een open blik, zegt Jeroen Bronselaer, CEO Play Media.
DOSSIER: Voorjaar 2023: alle plannen, alle zenders (BE)
volledig dossier- Nieuwe seizoen van 'Ex On The Beach: Double Dutch' komt naar Streamz
- Dan start 'Million Dollar Island' (mét Ingeborg) bij VTM 2
- Wie zijn de 'Helden van het Internet'?
- Al op dag één vallen maskers af in 'Special Forces: Wie Durft Wint'
- 'Ons Huis/Nieuw Huis': kiezen de koppels voor hun eigen, verbouwde huis of een volledig nieuwe woning?
- Deze 11 bekende rekruten strijden tegen hun eigen limieten in 'Special Forces: Wie Durft Wint'
- Nieuwe HBO-reeks 'The Idol' krijgt release date én eerste teaser
- Fatma Taspinar volgt de Cel vermiste personen voor tweede seizoen
- 'La Course': achter de schermen van het vrouwenwielrennen op Canvas
- Eén-reporter Wouter Deboot fietst 'Met De Wind Mee'