'Het Onbekende' niet langer onbekend in Frankrijk en BelgiŽ

vrijdag 26 mei 2023
Foto: RTL 4 - © Jasper Suyk 2023

Het nieuwe adventure reality format 'Het Onbekende' is in Nederland goed gestart en inmiddels verkocht aan Frankrijk en BelgiŽ. Ook in deze landen worden kandidaten uitgedaagd met de vraag; 'durf jij te kiezen voor het onbekende?'.

Het programma, dat is ontwikkeld door IDTV in samenwerking met de Creative Unit van RTL, is na de internationale hit 'De Verraders', het tweede format van deze succesvolle samenwerking.


Het nieuwe programma dat twee weken geleden begon bij RTL 4 heeft sinds de start al een groot aantal vaste kijkers opgebouwd. Daarnaast scoren beide afleveringen goed qua marktaandeel in de voor RTL belangrijkste doelgroep 25-54 jaar, 27% voor de eerste aflevering en 26% voor de tweede. Naar de eerste aflevering keken lineair 794.000 en nog eens 120.000 via een tweede kijkmoment op zondag. Daar komen 243.000 kijkers bij die via uitgesteld kijken voor het spannende format kiezen. De tweede aflevering laat hetzelfde patroon zien. Naar de première op vrijdag keken 640.000 aantal mensen en via uitgesteld kijken staat de teller nu op 874.000. Ook bij Videoland wordt het programma goed gestreamd en naar herhalingen van beide afleveringen overdag keken ook nog eens 95.000 mensen.

Peter van der Vorst, Directeur Content RTL: 'Het ontwikkelen van eigen formats en co-creatie is én blijft voor ons een van de belangrijkste speerpunten. De creatieve samenwerking tussen onze Creative Unit en IDTV is een prachtig voorbeeld hiervan en eentje om trots op te zijn. Na 'De Verraders', gaat nu ook 'Het Onbekende' de landsgrenzen over. We zijn tevreden met wat 'Het Onbekende' in de eerste twee weken laat zien. Het programma wordt in de eerste zeven dagen na de première ook goed uitgesteld gekeken. Daarmee bewijst ook 'Het Onbekende' dat lineaire cijfers alleen niet meer leidend zijn in een markt waarin mensen zelf bepalen wanneer ze kijken.'

Jasper Hoogendoorn, Creatief Directeur IDTV: 'Geweldig om te zien dat na het internationale succes van 'De Verraders' wij samen met RTL wederom een format hebben ontwikkeld dat de grens over gaat. Inmiddels zijn de opnames voor Belgie in volle gang, Frankrijk volgt binnenkort en we zijn met meerdere landen in gesprek om ook daar het format uit te rollen. Er is wereldwijd veel vraag naar authentieke, psychologische reality. Veel mensen verlangen naar avontuur en nieuwe impulsen in hun leven en ‘Het Onbekende’ speelt daar goed op in.'

'Het Onbekende' wordt geproduceerd door IDTV in samenwerking met de RTL Creative Unit. Het programma is wekelijks te zien op vrijdagavond om 20.00 uur op RTL 4.

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

V3 Veronica logo logo Veronica V3

Wilfred Genee ontvangt analisten Andy van der Meijde, Wesley Sneijder en Wim Kieft in wisselende samenstelling, aangevuld met actuele gasten uit de voetballerij in de gezellige 'voetbalkantine', met amateurclubs in tenue in het publiek en een biertje op tafel. De sfeer is luchtig en er is ruimte voor een grap, maar als het om voetbal gaat, is de toon natuurlijk bloedserieus!

'Veronica Offside', om 20.30 uur bij Veronica.

Dossiers