Hoge waardering voor programma's publieke omroep

donderdag 1 juni 2023

Het Nederlandse publiek beoordeelt de programma's van de publieke omroep ook in 2022 hoog. Met een gemiddelde van 8,3 is de score op publieke waarde ruim boven de norm van 7,0 en hoger dan in 2021.

Ook de kwaliteit, ofwel het vakmanschap waarmee de programma’s gemaakt zijn, scoort hoog: een 8,6. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van bureau GfK naar de publieke waarde en de kwaliteit van het aanbod van de publieke omroep in 2022 onder een representatief deel van de Nederlandse bevolking.


Voor het onderzoek zijn ongeveer 300 televisietitels en alle zes publieke radiozenders getoetst op in totaal zeven criteria van publieke waarde, waaronder betrouwbaarheid, pluriformiteit en maatschappelijke relevantie. De uitkomsten staan vermeld in de Terugblik 2022, het jaarlijkse document waarin NPO en omroepen laten zien hoe ze invulling geven aan de wettelijke media-opdracht van de publieke omroep.

'Waardering voor werk van omroepen en makers'
Frederieke Leeflang, voorzitter van de raad van bestuur van de NPO, ziet in de cijfers vooral veel waardering voor de omroepen en programmamakers: 'De publieke omroep probeert voor iedereen een betrouwbare bron van informatie en ontspanning te zijn. Uit de waardering van het publiek voor de publieke waarde en de kwaliteit van onze programma’s blijkt dat we op de goede weg zijn. Dit is echt het resultaat van de goede samenwerking tussen NPO, omroepen en makers.'

Impact en maatschappelijke waarde
NPO en omroepen vinden met name de impact van programma’s en hun bijdrage aan de samenleving belangrijk. Gemiddeld 74% van het Nederlandse publiek beaamt dat de programma’s van de publieke omroep impact hebben; op persoonlijk vlak (bijvoorbeeld 'raakt mij' of 'is nuttig'), of op maatschappelijk vlak ('heeft een positieve bijdrage aan de samenleving').

Aanvullend op de Terugblik inventariseren NPO en omroepen jaarlijks tientallen voorbeelden uit de programmering van het afgelopen jaar die maatschappelijke waarde hebben, en presenteren deze online. Dit jaar zijn dat er maar liefst 180.

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo NPO 3 logo

Wie zijn de bewoners en ondernemers die de Wallen kleur geven? Pim is raamexploitant en checkt de sekswerkers in. Samen met zijn collega Edson doet hij een ronde langs zijn ramen. De uit Afghanistan gevluchte Syar staat als eigenaar van een bruine kroeg iedere avond op zijn eigen bar André Hazes-nummers te zingen. Joey en Rosa wonen in een steeg waar mensen hun fietsen dumpen, drugs gebruiken en zelfs poepen. Kylie werkt in een seksshop op de Wallen en viert haar verjaardag op een fetisjfeest. De 78-jarige Lida struint een paar keer per week haar favoriete buurtje van Amsterdam af, op zoek naar gezelligheid en vertier.

'Bij ons op de Wallen', om 20.25 uur bij BNNVARA op NPO 3.

Dossiers