Nieuw: 'NOS Journaal in Makkelijke Taal'

zaterdag 27 juli 2024

Vanaf 2 september maakt de NOS een nieuw televisiejournaal. Het heet het 'NOS Journaal in Makkelijke Taal' en is elke werkdag te zien om 17.00 uur op NPO 1.

Het journaal is voor iedereen die graag op de hoogte blijft, maar voor wie het lastig is om het nieuws te volgen. Het 'NOS Journaal in Makkelijke Taal' is rustiger en bevat meer uitleg dan andere journaals.


Als publieke omroep heeft de NOS de taak om nieuws toegankelijk te maken voor iedereen. Dus ook voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal. In Nederland gaat het om 2,5 miljoen mensen.

De NOS heeft onderzocht hoe we het nieuws makkelijker te volgen kunnen maken voor die groep. Dat gebeurde samen met de Stichting Lezen en Schrijven én met mensen die zelf moeite hebben met lezen en schrijven. Dat leidde in 2021 tot het 'NOS Nieuws van de Week'. Dat is een wekelijks journaal, te zien op YouTube en op regionale en lokale tv-zenders. Het 'NOS Journaal in Makkelijke Taal' is daar een vervolg op.

Het nieuwe journaal heeft minder onderwerpen dan de andere journaals. De presentator geeft meer uitleg en er worden geen moeilijke woorden gebruikt. Ook het tempo en het gebruik van beeld is rustiger. Kijkers van het weekjournaal vinden dat prettig, zo blijkt uit hun reacties.

Giselle van Cann, hoofdredacteur NOS Nieuws, is blij dat de NPO ruimte biedt om het 'NOS Journaal in Makkelijke Taal' uit te zenden. Van Cann: 'De redactie heeft veel contact gehad met deze doelgroep. We merkten hoe fijn ze het vinden om het nieuws goed te kunnen volgen. Wij journalisten vonden hun feedback heel leerzaam en inspirerend.'

'NOS Journaal in Makkelijke Taal', vanaf maandag 2 september elke werkdag om 17.00 uur op NPO 1.

DOSSIER: Najaar 2024: alle plannen, alle zenders! (NL)

volledig dossier

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'B&B Vol Liefde' (RTL 4)

Op het idyllische Ibiza breekt voor Timothy een dag vol liefdeskansen aan. In Estepona is de single Arie het zonnetje in huis. In Catalonië heeft Paul zijn handen vol aan het leren kennen van twee nieuwe liefdeslogés: Esther en Helan. In Frankrijk ontvangt Nisha Tara de eerste single: de gezellige Annemiek. Vanuit het zonovergoten Aruba stelt zich een nieuwe B&B-eigenaar voor: de sportieve Eline.

'B&B vol Liefde', om 20.55 uur op RTL 4.

Dossiers