Nieuwe vormgeving voor Veronica: terug naar de basis, groter dan ooit
Het merk Veronica is al meer dan 60 jaar een begrip. Met wortels in radio groeide het uit tot een multimediaal fenomeen met print en natuurlijk op tv.
Bekend om zijn ‘sexiness’ en brutaliteit, wil de tv-zender het merk verder versterken en uitbouwen. Hiervoor heeft Talpa Network samen met designstudio Woodwork hard gewerkt aan een nieuwe vormgeving.
Het idee?
De identiteit van Veronica zo groots en meeslepend mogelijk op te blazen, ‘in your face’, en tegelijkertijd terug naar de basis. Is deze spannende combinatie gelukt?
'Veronica is een van de grootste merken in ons portfolio', vertelt Sander Rietdijk, art director bij Talpa Network. 'Iedereen is er wel eens mee in aanraking geweest. Ondanks dat het een sterk, vertrouwd merk is, moet het zich blijven onderscheiden. Vandaar dat we vanuit de zender de opdracht kregen om de vormgeving van Veronica te vernieuwen en op deze manier relevant te houden voor de huidige en nieuwe generaties kijkers.'
Meer Veronica, minder lange promo’s.
De vernieuwing heeft geleid tot de lancering van ‘MEER Veronica’. 'We hebben de vormgeving letterlijk en figuurlijk ‘in your face’ gemaakt', aldus Sander. 'Veronica heeft altijd op of net over het randje geopereerd, en deze nieuwe vormgeving laat zien dat dit nog steeds krachtig is in de huidige tijdsgeest. Met grote letters, stoere Veronica-kleuren en vlotte animaties ben ik blij met het resultaat. Meer Veronica, dat is wat we wilden bereiken en dat is gelukt.'
Een andere opvallende verandering is de aanpak van promo’s. In plaats van uitgebreide trailers, worden nu korte, krachtige vijfsecondenpromo’s ingezet. Sander: 'Als je Bruce Willis ‘yippee-ki-yay’ hoort zeggen en dan de title card ziet, weet je genoeg. Je hoeft niet meer van 'Die Hard' te zien om de boodschap te begrijpen.'
Movies, reality en crime
Veronica geeft ook de thema-avonden binnenkort een eigen smoel. Zo krijgen de filmavonden de kleur geel, reality de kleur roze en dompelt de zender de zondagse crime-avond onder in rood.
Sander: 'Dat elke thema-avond straks zijn eigen visuele stijl krijgt, versterkt ook de beleving van het thema bij kijkers.' Toch is één ding zo goed als onveranderd gebleven: het logo. Sander: 'Dat logo is en blijft ijzersterk. Dat moet je niet willen veranderen.' Toch is er íéts aan veranderd. De oplettende kijker zal zien dat de blauwe kleur iets donkerder is geworden, passend bij de kleuren van de nieuwe vormgeving. Zodat ook het logo nog jaren meekan.'
De nieuwe vormgeving van Veronica is vanaf dinsdag 3 september op tv te zien, en die van de thema-avonden volgt later.
DOSSIER: Najaar 2024: alle plannen, alle zenders! (NL)
volledig dossier- Jeroen van Koningsbrugge reist af naar mysterieuze en verlaten plekken
- Floris Göbel kondigt nieuw KRO-NCRV jeugdprogramma 'Aanpoten met Floris' aan
- Familieshow 'JA of NEE?' met hilarische challenges nieuw op SBS6
- RTL spreekt ambitie uit met Videoland: nummer 1 in de harten van Nederland
- Blijft ondanks onderlinge geheimen en spanningen de sisterhood overeind in het nieuwe seizoen van 'Zina'?
- Onzekerheid, grote stappen en nieuwe kansen in seizoen 6 van 'Oogappels'
- Dit zijn de gasten van het 4de seizoen 'Boerderij van Dorst'
- Nieuw bij de EO: 'Verloren Jongeren'. Is er hoop en toekomst na jaren jeugdzorg?
- Tamara en Maria helpen BN'ers die wel wat therapie kunnen gebruiken
- Burenruzies over geluidsoverlast, een boom, en een uitbouw in 'De Rijdende Rechter' bij MAX