Luistercijfers! Succes Qmusic zet door en JOE heeft beste maand ooit
Vandaag zijn de luistercijfers voor de maand maart bekendgemaakt door het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Qmusic zet haar succes onverminderd door en is wederom in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar marktleider.
JOE heeft met een marktaandeel van 5,1% de beste maand ooit sinds de zender op de huidige frequenties opereert. Maart stond bij Qmusic in het teken van de iconische hitlijst de Q-top 500 van de 90s, het intieme optreden van de Australische popster Dean Lewis in de Qube, Elke Beller Wint tickets voor 'The Eras Tour' van Taylor Swift in de Johan Cruijff Arena en de Foute Vrijdag. De enige echte Nederlandse Top 40 is nog steeds met afstand het best beluisterde radioprogramma op de vrijdagmiddag.
Bron: NMO Luisteronderzoek. 20-49, ma-zo 06-24 uur
Qmusic: marktleiderschap verder uitgebouwd
Qmusic vergroot in maart het marktleiderschap in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar met een marktaandeel van 23,0%. Een stijging van 6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en een stijging van 7% ten opzichte van vorige maand. Radio 538 volgt met een marktaandeel van 13,2% en op de derde plek staat NPO Radio 2 met een marktaandeel van 12,3%. In de maand maart bereikte Qmusic bijna 7,1 miljoen luisteraars. 'We zijn enorm trots dat we met onze herkenbare programma's, acties en hitlijsten maand op maand een stijgende lijn in marktaandeel laten zien. Dit alles dankzij onze luisteraars, waarmee we samen onze programma's maken', aldus Roland Snoeijer, Programmadirecteur Qmusic.
'Top 40' best beluisterd op vrijdagmiddag
De enige echte Nederlandse Top 40 is nog steeds de beste start van het weekend voor luisteraars. Het programma van Domien Verschuuren met de 40 populairste tracks van Nederland is met een marktaandeel van 22,0% met afstand het best beluisterde programma op vrijdagmiddag. De 'Top 40' heeft wekelijks gemiddeld ruim 1.1 miljoen luisteraars.
Bron: NMO Luisteronderzoek. 20-49, vrijdag 14-18 uur
JOE: beste maand ooit
JOE behaalt deze periode een marktaandeel van 5,1% binnen de doelgroep 20-49 wat een stijging van 2% ten opzichte van de vorige maand betekent. Over de hele maand werden ruim 4 miljoen luisteraars bereikt, het hoogste maandbereik tot nu toe. Voor JOE valt nog geen vergelijking met dezelfde periode vorig jaar te maken, omdat de zender pas sinds september op de huidige frequenties opereert. In september was het marktaandeel 2,7%. Sindsdien is het marktaandeel dus met 89% gestegen. Eind februari is Kai Merckx gestart met zijn middagshow op JOE en binnenkort starten ook Coen Swijnenberg en Sander Lantinga in de ochtend.
Radio DPG Media: 30,0%
In maart behaalde de radiogroep van DPG media een gezamenlijk marktaandeel van 30,0% binnen de doelgroep 20-49 jaar. De zendergroep bereikte afgelopen maand 9,7 miljoen luisteraars (13+). De radiogroep DPG media bestaat uit Qmusic, JOE en alle themazenders; Qmusic Non Stop, Qmusic het Foute Uur en Qmusic Limburg.
Bron: NMO Luisteronderzoek, ma-zo 06-24 uur