DAZN neemt Eleven Group over

woensdag 28 september 2022

DAZN Group, een toonaangevend wereldwijd sportplatform, heeft vandaag een overeenkomst aangekondigd omtrent de overname van de mondiale sportmedia-activiteiten van de ELEVEN Group.

De overeenkomst breidt de mogelijkheden van DAZN op het vlak van live sportstreaming uit en vestigt DAZN als wereldleider in deze snel evoluerende markt. De voordelen zijn drieledig.


Nieuwe en grotere afzetmarkten
Wanneer de overname is afgerond, wordt DAZN dé ‘thuis’ van de topcompetities in Portugal en België, twee snel evoluerende Europese voetballanden. De activiteiten van de ELEVEN Group vormen ook een aanvulling op de bestaande marktleiderspositie van DAZN in Italië, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje, waar DAZN de grootste binnenlandse voetbalrechten bezit. ELEVEN is ook werkzaam in Taiwan en andere Zuidoost-Aziatische markten, waardoor DAZN nog toonaangevender in een regio wordt, waar het in Japan reeds marktleider is.

Deze geografische uitbreiding geeft DAZN toegang tot een nieuw publiek bij de uitbouw van zijn wereldwijde platform en haalt zo alles in huis waar de sportfan naar verlangt: het wordt een plaats met het grootste aanbod live en on-demand content, analyses, hoogtepunten, merchandising, tickets, gaming en weddenschappen. Het versterkt het bedrijf en zorgt voor schaalvoordelen.

Nieuwe inkomstenbron in sociale media
Dankzij de overname van Team Whistle, een mediabedrijf van de ELEVEN Group, kan DAZN een jonger publiek aanspreken, de betrokkenheid van de fans vergroten én diversifiëren en de rechtenportefeuille optimaal benutten. Team Whistle staat in de top tien van Amerikaanse sportmediabedrijven op ComScore. Het heeft meer dan 700 miljoen volgers op zijn kanalen en een groeiend distributienetwerk dat zo’n vijf miljard views per maand genereert op sociale media. Dankzij de complementaire activiteiten van Team Whistle en de mediarechten van DAZN, ontstaat een allesomvattend aanbod.

Uitgebreide voetbalrechten
De overname versterkt DAZN als wereldwijde ‘home of football’, dankzij de integratie van ELEVENsports.com en de 40.000 wedstrijden die het ieder jaar streamt. Via een strategische relatie met FIFA speelt ELEVEN ook een sleutelrol in de OTT-dienst FIFA+, het ondersteunt de productie, levering en distributie van live wedstrijden van meer dan 90 FIFA-lidstaten. Bovendien zorgt de bundeling van krachten voor de grootste contentportefeuille ter wereld in het vrouwenvoetbal. ELEVEN biedt content aan uit het vrouwenvoetbal van zes verschillende landen. Dit komt bovenop het indrukwekkende aanbod van DAZN, met onder meer de UEFA Women’s Champions League, Liga F in Spanje, de Engelse FA Women’s Super League en de Women’s FA Cup, en de Japanese WE League.

De overname verhoogt de inkomsten van DAZN Group met zo’n 300 miljoen dollar per jaar.

Shay Segev, CEO DAZN Group: 'Deze overname zorgt voor een schaalvergroting van ons bedrijf. Het is een grote stap voorwaarts in onze missie om het belangrijkste sportplatform ter wereld te worden. Ik heb veel respect voor wat Andrea (Radrizzani), Marc (Watson) en het team hebben bereikt en ik kijk ernaar uit om met hen samen te werken en onze ambities verder uit te bouwen. Samen vormen we het sterkste en meest betrouwbare managementteam in onze sector. DAZN heeft geïnvesteerd in de uitbouw van een revolutionair digitaal sportplatform, waar fans kunnen genieten van het volledige scala aan interactieve sportcontent. We kijken ernaar uit om deze kwaliteiten uit te breiden naar nieuwe markten en de voordelen uit de overname van ELEVEN door DAZN te benutten.'

Marc Watson, CEO Eleven Group: 'Wij zien DAZN als de toekomst van digitale sportuitzendingen en als de ideale thuis voor ELEVEN. Sport is wereldwijde entertainment. Daarom is de toetreding tot DAZN een belangrijke stap: we kunnen gebruik maken van grotere schaalvoordelen en ons getalenteerde team krijgt een wereldwijd platform. We zijn heel opgetogen met dit akkoord en ik kijk ernaar uit om samen te werken met Shay (Segev) en het team van DAZN.'

Kevin Mayer, voorzitter DAZN: 'Deze overeenkomst betekent een versnelling van onze strategie om ons aanbod te diversifiëren en onze geweldige sportmediabedrijven en ons platform te benutten in nieuwe markten en bedrijfsmodellen. Team Whistle is een groeiend bedrijf met een bewezen staat van dienst in contentexploitatie. Voor DAZN zal dit heel belangrijk zijn, aangezien we optimaal de opportuniteiten willen exploiteren uit onze indrukwekkende rechtenportefeuille. Daarnaast willen we nieuwe contentformats creëren om een nieuw publiek te bereiken en om sterke, bijkomende inkomstenstromen te genereren. We kijken ernaar uit om al onze nieuwe collega’s te verwelkomen.'

Andrea Radrizzani, Oprichter & Voorzitter ELEVEN en Eigenaar Leeds United: 'De afgelopen zes jaar hebben we met ELEVEN een succesvol sportmediabedrijf uitgebouwd, en we zijn verheugd dat deze reis wordt voortgezet. Deze fusie biedt meer mogelijkheden om als groep verder te bouwen aan een wereldwijde bestemming voor sportfans, wat vanaf dag één onze missie was.'

Na afronding van de overeenkomst zal Andrea Radrizzani, oprichter van ELEVEN, toetreden tot de raad van bestuur van DAZN als uitvoerend directeur en zal hij de bedrijfsontwikkeling van de DAZN Group ondersteunen.

ELEVEN werd opgericht in 2015 en is een sportmediabedrijf dat entertainment aanbiedt aan fans over de hele wereld. Afgelopen jaar heeft het meer dan 65.000 uur live content uitgezonden. Het aanbod van Eleven bevat zowel ‘s werelds grootste sportevenementen, als het beste van lokale sporten en bekroonde en vernieuwende programma’s. Fans genieten zo van een 24/7-aanbod met de beste live en non-live content binnen de ELEVEN Group.

Als wereldwijd digitaal platform voor sportentertainment is DAZN in sneltempo op weg om de dagelijkse bestemming te worden voor sportfans over de hele wereld. De ambities van DAZN gaan verder dan alleen televisie-uitzendingen. Het platform van DAZN is dé ‘thuis’ voor alles waar een sportfan naar verlangt. Binnenkort kunnen DAZN-kijkers niet alleen live en on-demand sport bekijken, maar zullen ze ook kunnen luisteren naar en lezen over sport, gamen, weddenschappen afsluiten, en sportieve NFT’s, tickets en merchandising kopen.

De deal is onderworpen aan een anti-trustonderzoek. De voltooiingsdatum is dus nog onbekend.

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'Even Tot Hier' (BNNVARA)

Niels van der Laan en Jeroen Woe proberen in één week een muzikale voorstelling over die week te maken. Met de muzikale gast, het liedje van één minuut, scherpe grappen en rake observaties.

'Even Tot Hier', om 21.25 uur op NPO 1.

Dossiers