Kijkcijfers: Nieuw record Jupiler Pro League op Eleven Sports

woensdag 4 mei 2022

De Jupiler League blijft 'hot' op Eleven Sports. Op speeldag twee van de Play Offs werd een nieuw kijkcijferrecord (marktaandeel) gebroken: de wedstrijd Antwerp-Union van afgelopen zondag (13.30u) haalde met 288.523 kijkers een marktaandeel van 23,65% in het Noorden en 10,6% in het Zuiden van het land. Qua marktaandeel is dit een nieuw seizoensrecord in beide landsdelen.

De spankracht in de Play Offs houdt ook de TV-kijkende voetballiefhebber in de ban. Op dag 2 van de Play Offs keken niet minder dan 722.000 unieke kijkers naar de 4 wedstrijden in Champions’ en de Europe Play Offs en naar de barragewedstrijd Seraing-RWDM.


Uitschieter in de kijkcijfers blijft speeldag 20 (17-19/12) van de reguliere competitie waar 996.000 unieke kijkers voor de buis zaten om de 9 wedstrijden in de Jupiler League (met ondermeer Club Brugge-Anderlecht) te volgen en de 4 wedstrijden in 1B.

De meest bekeken wedstrijd op speeldag 2 van de Play Offs was Anderlecht-Club Brugge met 432.570 unieke kijkers. De topper haalde daarmee 12,45% marktaandeel in het Noorden en 7,24% in het Zuiden.

Qua marktaandeel was het echter Antwerp-Union dat een nieuw seizoensrecord brak, zowel in het Noorden als het Zuiden, met respectievelijk 23,65% en 10,6% marktaandeel.

Hieronder de kijkcijfers van de verschillende wedstrijden van Play Offs speeldag 2:

RSC Anderlecht-Club Brugge: 432.570
R. Antwerp FC-R. Union SG: 288.523
RC Genk-KV Mechelen: 220.992
RFC Seraing-RWDM: 211.095
R. Charleroi SC-AA Gent: 190.276
*Bron: CIM TV / Arianna / Live + VOSDAL, RCH 04+

Guillaume Collard, Managing Director Eleven Sports België en Luxemburg en Chief Rights Acquisition and Distribution Officer bij Eleven Sports Group: 'In de Jupiler Pro League is het ‘money time’ en daar willen zowel de clubfans als de neutrale voetballiefhebber geen seconde van missen. De stijging van de kijkcijfers zet zich in vergelijking tot vorig seizoen  duidelijk door. Dat volle voetbalstadions een manifeste, positieve invloed hebben op de kijkervaring, speelt hier zeker mee. Samen met de Pro League willen we het product Belgisch voetbal steeds dynamischer en innovatiever in de markt zetten, zowel op TV als digitaal, op social media en in apps en websites. Dat deze aanpak steeds meer voetballiefhebbers weet te charmeren, is voor ons een stimulans om de ingeslagen weg verder te zetten.'

Lorin Parys, CEO ProLeague: 'Een kwart van de tv-kijkers zondagnamiddag stemde af op Antwerp-Union en ook RSC Anderlecht- Club Brugge werd zeer druk bekeken. Bijna 800.000 fans volgden dit weekend de Play-offs van de Jupiler Pro League voor hun scherm. Deze kijkcijfers tonen aan dat onze competitie meer dan ooit leeft. De titelstrijd in de Jupiler Pro League is gespreksonderwerp nummer 1, van de koffie-automaat over de treincoupé tot de familietafel. En zo zien we het graag. Samen met Eleven Sports zorgen we dat ons voetbal mensen samenbrengt, in het stadion of samen voor de buis.'

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo NPO 3 logo

Het leven van Jelmer (21) wordt geportretteerd. Hij raakte onder invloed van xtc oververhit op het Amsterdam Dance Event. Samen met familie en vrienden blikken we terug op zijn bijzondere leven.

'Van de Wereld', om 21.20 uur bij BNNVARA op NPO 3.

Dossiers