Kijkcijfers: VTM zet sterkste voorjaar neer in meer dan 20 jaar

dinsdag 7 juni 2022
Foto: VTM - © DPG Media 2022

Na de spannende ontknoping van 'Huis Gemaakt' mag VTM terugblikken op een uitzonderlijk straf voorjaar. Elke maand van dit jaar was VTM met ruime voorsprong de grootste en populairste tv-zender van Vlaanderen.

Gemiddeld stemde 27,2% van alle kijkers af op VTM én 39,7% op al de VTM-zenders, wat resulteert in het meest succesvolle voorjaar sinds 2001.


Familiezender VTM zette van bij het begin van het jaar meteen de toon met het tweede seizoen van 'The Masked Singer'. Heel Vlaanderen was in de ban van Radijsje, Miss Poes en Konijn, goed voor gemiddeld 1,9 miljoen kijkers en maar liefst 70% marktaandeel (en nog eens 315.000 Vlamingen volgden 'Behind the Mask' bij VTM GO, dat op televisie ook succes kende met 27% marktaandeel). Ook 'De Verraders' was meteen een schot in de roos, met 1,18 miljoen kijkers en 38% marktaandeel. 'The Voice Kids' beleefde zijn sterkste seizoen ooit, goed voor gemiddeld 41% marktaandeel en een piek van 1,25 miljoen kijkers. Op zaterdag kon 'I Can See Your Voice' hele gezinnen bekoren, met gemiddeld 39% marktaandeel.

Het tweede seizoen van 'Huis Gemaakt', voor het eerst op dinsdag én donderdag, kon gemiddeld rekenen op 33% marktaandeel. De spannende finaleweek, met vier dagen op rij een aflevering, scoorde nóg beter met gemiddeld 42% marktaandeel. Het achtste seizoen van 'Liefde Voor Muziek' zorgde voor vuurwerk, met gemiddeld 33% marktaandeel. Ook titels als 'Een Echte Job' (32%), 'Helden van Hier: De MUG' (31%), 'De Kasteelmoord' (31%),  'Vrederechters' (31%) en 'Blind Gesprongen' (30%) vonden kijkers overduidelijk hun weg naar een groot publiek.

Sterkste vooravond ooit
Ook de vooravond van VTM, met de dagelijkse 'heilige drievuldigheid' 'Lisa', 'VTM Nieuws' en 'Familie', stond nooit eerder zo sterk. Telenovelle 'Lisa' weet elke dag opnieuw gemiddeld 41% van de kijkers te bekoren. 'VTM NIEUWS' heeft dagelijks gemiddeld 642.000 kijkers en groeit door naar 36% marktaandeel. Ook het feestelijke seizoen van 'Familie', dat pas nog z’n 30ste verjaardag vierde, zit op recordkoers, met dit voorjaar 38% marktaandeel.

'We hebben resoluut gekozen voor een entertainend voorjaar vol verrassingen, en het is fijn om te zien dat Vlaanderen daar zo massaal van geniet. Onze programma’s zorgden niet alleen voor indrukwekkende kijkcijfers, maar ze werden ook uitgebreid besproken in de huiskamer, op de speelplaats of aan de toog. Dat toont aan dat VTM mensen raakt in het hart, en dus meer dan ooit hun dag kleurt', zegt Maarten Janssen, Channel Manager van VTM.

Ook family of channels scoort
Niet enkel VTM kan terugblikken op een straf voorjaar. De family of channels begeesterde dit voorjaar maand na maand gemiddeld 40% van de kijkers. Toch wel uitzonderlijk, want het is geleden van 2001 dat de zenders zo’n sterk voorjaar konden neerzetten.

VTM 2 (gemiddeld 6,4% marktaandeel dit voorjaar, +0,2%) zette een paar straffe realityreeksen neer zoals 'De Vuilste Jobs van Vlaanderen' (20% madl en 531.000 kijkers), 'Villa Zuid-Afrika' (16% madl en 388.000 kijkers) en 'Ladytruckers' (11% madl en 416.000 kijkers). Deze week ging ook nog 'De Grootste Lefgozer' succesvol van start met 18% marktaandeel.

Ook met sport kon de zender dit voorjaar scoren met Champions League (19% madl over alle matchen, 714.000 kijkers voor de finale eind mei), Croky Cup (19% madl) en darts (1 op 3 van alle Vlamingen volgde een wedstrijd bij VTM 2).

Recordcijfers voor VTM GO
Naast de knappe cijfers van de lineaire zenders, werd de content van de family of channels ook via VTM GO druk bekeken, eveneens goed voor een nieuw record. VTM GO zag het aantal views dit voorjaar met 16% groeien, met een record van 19,2 miljoen views in maart. Het platform haalde pieken van wekelijks meer dan een half miljoen, en maandelijks meer dan  800.000 Vlamingen.

Dit voorjaar werd extra ingezet op de VTM GO Shorties en dat loonde (9,2 miljoen views). 40% van de VTM GO kijkers volgde één van deze Shorties. Succesvolle titels waren o.a. de lineair afgeleide formats B'ehind the Mask' (2 miljoen views), 'De Vuilste Jobs VIPS' (520.000 views) en 'De Aftocht' (409.000 views), maar ook de tienerreeksen 'Het Middelbaar' (1.9 miljoen views) en 'Vloglab' (2 miljoen views) deden het meer dan goed. Het gloednieuwe 'Security Checkers' (256.000 views) is nog zo een populaire titel bij de VTM GO Shorties.

Zomer bij VTM
Ook in de zomermaanden blijft VTM trouw op de afspraak. Zowel 'Lisa' als 'Familie' leven stilaan toe naar spannende seizoensfinales en je zit op de eerste rij bij de UEFA Nations League-matchen van de Rode Duivels. Later deze zomer volgen nog nieuwe seizoenen van 'Vakantiehuis For Life' en 'Waarheid, Durven of Doen', het gloednieuwe 'Spartacus Run' en last but not least het iconische 'Tien Om Te Zien' acht weken na elkaar vanop de zeedijk in Westende.

Op VTM 2 is de zoektocht naar 'De Grootste Lefgozer' nog maar net gestart, en loopt ook 'Achter De Sterren' nog door. Later deze zomer is er ruimte voor romantiek in het eerste seizoen van 'B&B zoekt Lief' met An Lemmens, en met de World Cup Darts en een reeks Champions League-wedstrijden wordt ook de sportliefhebber volop bediend.

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'Musical Awards Gala 2024' (AVROTROS)

Naast de feestelijke uitreiking van de awards, krijgen we ook een voorproefje van musicals die nu en komend seizoen in de Nederlandse theaters te zien zijn. Niet alleen de bekende musicals, maar ook nieuwe musicals passeren de revue. Van het betoverende 'Frozen de musical' tot het epische drama '40-45, de musical'.

'Musical Awards Gala 2024', om 20.35 uur bij AVROTROS op NPO 1.

Dossiers