Meer kijkers voor ROBtv

donderdag 29 juni 2006

ROBtv, de Vlaams-Brabantse regionale zender, heeft als enige in Vlaanderen op elk gebied vooruitgang gemaakt. Dat bleek uit de nieuwste cijfers van de Bereikstudio Regionale Televisie. Het succes zou te wijten zijn aan een andere aanpak en een wijziging van de format.

M


et de andere Vlaamse regionale zenders gaat het nochtans niet zo goed, over heel Vlaanderen daalde het bereik van de regionale televisie. Enige opvallende daartussen is dus ROBtv die een stijging van 61% naar 68% maakt, het hoogste cijfer ooit. Vorig jaar in mei werden het decor en de inhoudelijke invulling zeer grondig aangepakt, dat zou dus een verklaring kunnen zijn voor de stijging.

'De grootste regionale zender zullen we wel nooit worden. Er heerst in Brabant minder samenhorigheidsgevoel dan in bijvoorbeeld Limburg. Toch slaagden we er in om als enige vooruitgang te boeken. We spraken daarbij vooral extra kijkers aan in de categorie van vijftien tot 34 jaar. Onze verjongingskuur heeft dus gewerkt. We willen geen oubollige tv meer maken, maar wel flitsende en kwaliteitsvolle programma's.' zegt tv-anker Kathleen Holsbeeks.

'Omdat we in het verleden niet altijd even positieve resultaten hadden, was het bang afwachten op de resultaten. De mooie cijfers zijn een echte bevestiging, want we hebben hard gewerkt om de facelift op tijd klaar te krijgen. We hebben meteen champagne gekraakt op de redactie toen we het goede nieuws vernamen.' klinkt een gelukkige Holsbeeks.

ROBtv mag niet alleen blij zijn met het hogere bereik, er is ook meer kijktrouw. 'Het merendeel van de kijkers kijkt drie of vier keer per week naar onze zender.' zegt Holsbeeks. 'Ik denk dat onze vernieuwde structuur daar voor iets tussen zit. Vroeger kwamen de mensen al zappend midden in een programma terecht terwijl we er nu voor gezorgd hebben dat er elk half uur iets nieuws begint. Zo geraakt de kijker de weg niet kwijt.'

Tegenwoordig is het nieuws nog concreter, terwijl de kleinere reportages verplaats werden naar programma's zoals 'Van bij Ons'. Populaire programma's zijn 'Sport op Zondag' en het lifestyleprogramma op zaterdag. 'We zouden graag ook weer een praatprogramma hebben in het weekeind, zoals het praatcafé van vroeger. Ook de radio moet uitgebouwd worden en we willen meer interactiviteit tussen de ROB radio en tv. Maar we willen vooral blijven werken aan de kwaliteit.' besluit Kathleen Holsbeeks.

bron: Het Nieuwsblad

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'2Doc: Eddy's Oorlog' (BNNVARA)

Vier seizoenen lang reist Eddy van Wessel langs de Oekraïense frontlinies. Nu hij zich als Nederlands meest bekroonde oorlogsfotograaf al drie decennia op de frontlijn bevindt, wil hij nog altijd de ultieme foto maken, het beeld dat het hele conflict samenvat en dat alle worstelingen, trauma’s en tegenslagen die hij heeft moeten doorstaan de moeite waard maakt.

'2Doc: Eddy's oorlog', om 22.20 uur bij BNNVARA op NPO 2.

Dossiers