Ook VRT-radiocommentatoren niet meer naar de Tour

Deze zomer komt er een definitief einde aan een tijdperk. Voor het eerst blijven nu ook de radiocommentatoren van Sporza weg van het grootste wielercircus ter wereld. De omroep stuurt hen niet meer naar de Ronde van Frankrijk.
Sinds de coronaperiode wordt het televisiecommentaar bij de Ronde van Frankrijk, en bij uitbreiding andere buitenlandse wielerwedstrijden, gedaan vanuit een studio in het VRT gebouw. Radiocommentatoren mochten wel nog naar Frankrijk afzakken om het wielerfestijn te verslaan. Maar ook daar stopt de VRT nu mee.
Hoewel het thuishouden van de commentatoren onmiskenbaar een besparing oplevert, blijft de VRT volhouden dat de beslissing geen financiële keuze is, aldus Het Laatste Nieuws. De openbare omroep wijst vooral naar de Tour-organisator A.S.O.. Volgens de omroep kijgen commentatoren ter plekke zelden nog een goeie plek aan de finish, waardoor ze soms zelfs amper renners kunnen zien.
Maar het thuishouden van de commentatoren betekent niet dat de VRT helemaal verdwijnt uit de Ronde van Frankrijk. Reporters op de motor en interviewers aan de start en aankomst blijven aanwezig. En ook 'Vive le Vélo' blijft de koerskaravaan volgen. Volgens de VRT zal er voor de koersbeleving van de kijkers en luisteraars dus niets veranderen.












