Regionale zenders Focus en WTV krijgen boete voor productplaatsing
De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, legt de regionale televisieomroeporganisaties Focus TV en WTV elk een administratieve geldboete op van 500 euro.
De VRM controleerde de uitzendingen van de particuliere regionale televisieomroeporganisaties (1 oktober 2022, 17u-20u), waaronder de uitzendingen van de omroepprogramma’s Focus TV en WTV.
De uitzendingen van Focus TV en WTV bevatten een programmatie in lusvorm waarbij meermaals dezelfde programma’s worden uitgezonden. De programmatie op de betrokken datum is vrijwel identiek op beide zenders.
Tijdens de onderzochte periode wordt het lifestyle programma ‘Tendens’ viermaal uitgezonden. In het programma, waarbij de aanwezigheid van productplaatsing wordt aangekondigd, komen drie reportages voor. De tweede reportage in het betroffen programma, betreft een verslag van een promotioneel evenement voor de lancering van een nieuwe collectie van een Amerikaans schoenenmerk. Zowel de merknaam als diverse producten van het schoenenmerk worden in beeld gebracht. De VRM stelt vast dat hierdoor, en door de productiehulp, sprake is van productplaatsing.
De reportage wordt aangekondigd onder de benaming ‘Outdoor Wear’. De enige outdoor schoenen die in de reportage aan bod komen, zijn evenwel schoenen van één merk, waarvan het merklogo te zien is op onder meer de promoborden, sweaters en schoendozen.
Focus TV en WTV mogen volgens het Mediadecreet een programma uitzenden dat productplaatsing bevat, zolang het betrokken programma voldoet aan de voorwaarden van artikel 100, § 1, van het Mediadecreet.
Overeenkomstig artikel 100, § 1, 3°, van het Mediadecreet mag in een programma dat productplaatsing bevat, het product of dienst in kwestie geen overmatige aandacht krijgen. De VRM besluit dat in de betroffen uitzending wel degelijk sprake is van overmatige aandacht voor het schoenmerk. Bijgevolg hebben Focus TV en WTV een inbreuk begaan op artikel 100, § 1, 3°, van het Mediadecreet.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met zowel het gegeven dat een inbreuk op de voorwaarden die gelden bij het uitzenden van productplaatsing een ernstige inbreuk is, als met het gegeven dat de betrokken reportage meer dan drie minuten duurde op een totaal van vijftien minuten.
De VRM legt Focus TV en WTV dan ook elk een administratieve geldboete op van 500 euro.