VRT spreekt Filip Joos aan na uitspraken over Iraans regime tijdens WK-commentaar

Sportcommentator Filip Joos is door de VRT aangesproken na enkele opvallende uitspraken tijdens het WK-duel tussen België en Iran. De openbare omroep bevestigt dat Joos gevraagd werd om meer terughoudendheid aan de dag te leggen wanneer geopolitieke thema's aan bod komen tijdens live-uitzendingen.
Tijdens de wedstrijd verwees Joos naar het Iraanse regime als "gekken die er de leiding hebben". Later noemde hij de Iraanse vlag "de vlag van het regime dat zijn eigen burgers vermoordt". De uitspraken zorgden voor heel wat reacties op sociale media.
Onder meer Theo Francken sprak zijn steun uit voor de commentator en deelde een videofragment van de bewuste passage op sociale media.
De VRT benadrukt echter dat sportcommentatoren zich aan de deontologische richtlijnen moeten houden. "We hebben het er met Filip over gehad en hem gevraagd terughoudend te zijn in het uiten van zijn mening over geopolitieke kwesties", laat woordvoerder Yasmine Van der Borght weten. "Dit WK toont hoe sport en politiek soms sterk verweven zijn. Daardoor is het bijna onvermijdelijk dat politieke referenties af en toe opduiken in het commentaar, maar ook dan is het de bedoeling dat we bij de feiten blijven."
Volgens de openbare omroep gaat het daarbij niet om de inhoud van de uitspraken, maar wel om de manier waarop ze werden geformuleerd. "De deontologische richtlijn schrijft terughoudendheid voor. Dat blijft altijd een belangrijk aandachtspunt."
Filip Joos wenste zelf niet te reageren op de kwestie.











