Waarschuwing voor VRT MAX door reclame bij het live kijken

maandag 14 november 2022
Foto: © VRT 2022

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) ontving een klacht tegen NV Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie (VRT). Volgens de klager worden reclamespots getoond voorafgaand aan de live-uitzendingen via VRT NU, intussen VRT MAX.

De klager geeft aan dat wie de live-uitzendingen van de VRT volgt via VRTNU (intussen gewijzigd in VRT MAX) meestal niet onmiddellijk kan aansluiten omdat een reclamespot van 15 tot seconden 20 wordt getoond.


De klager is van oordeel dat het Mediadecreet expliciet stelt dat de VRT geen reclame mag brengen, met uitzondering van radioreclame en van reclame gericht op zelfpromotie. Volgens de klager is er ook sprake van een schending van het gelijkheidsbeginsel omdat kijkers via een 'Telenet-, TV-Vlaanderen- of Proximusabonnement' geen tijdelijke blokkering van de livestream ervaren door het inlassen van reclamespots.

Artikel 50 van het Mediadecreet legt de omroeporganisatie van de Vlaamse Gemeenschap een verbod op om reclame te brengen, behalve in het geval van radioreclame en reclame die gericht is op zelfpromotie. De voorliggende klacht heeft geen betrekking op reclame bij radio-uitzendingen (via internet) en uit het verweer van de VRT blijkt dat ze de getoonde spots niet kwalificeert als zelfpromotie. De twee uitzonderingen op het verbod voor de omroeporganisatie van de Vlaamse Gemeenschap om reclame te brengen, zijn in deze zaak niet van toepassing.

De kijker die ervoor kiest om 'live' naar de televisie-uitzendingen van de VRT via VRT MAX te kijken, kan de audiovisuele programma’s uitsluitend gelijktijdig bekijken op basis van een programmaschema. Dit komt overeen met de definitie van een lineaire televisiedienst in het Mediadecreet. In voorliggend geval blijkt de lineaire omroepdienst te starten met een commerciële boodschap die wel degelijk in de lineaire omroepdienst vervat zit.

De VRM besluit dat de commerciële boodschappen, uitgezonden bij de livestream-televisie-uitzendingen op VRT MAX, beantwoorden aan de decretale definitie van reclame. Zij vallen bijgevolg onder de verbodsbepaling van artikel 50 van het Mediadecreet en vormen geen toegelaten andere vorm van commerciële communicatie overeenkomstig artikel 48 van het Mediadecreet.

Omdat de VRM zich voor het eerst uitspreekt over commerciële boodschappen uitgezonden bij het 'live kijken' op VRT MAX, is een waarschuwing een gepaste sanctie.

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

MAX is er elke dag! logo MAX logo

Jan Slagter ontvangt onder anderen Buddy Vedder en Aruna, de winnares van Heel Holland Bakt. Buddy Vedder vertelt over de vele ontmoetingen met koningin Máxima en andere leden van het koninklijk huis. Hij speelt de hoofdrol in de musical Saturday Night Fever en samen met de cast treedt hij op. Aruna is groot liefhebber van het koningshuis en maakt koninklijke lekkernijen. Etiquette- en protocolexpert Jan Jaap van Weering legt uit hoe je een tompouce eet en waarom je tegen de koning niet 'eet smakelijk' zegt. Marco Schuitmaker treedt op. April Darby speelt de hoofdrol in de musical Sister Act. Ze vertelt over de rol en treedt op met de cast.

'MAX Koningsdag vanaf Paleis Soestdijk', om 13.35 uur bij Omroep MAX op NPO 1.

Dossiers