15 jaar 'The Passion' in Nederland: uitgegroeid tot nationaal paasritueel

Het paasevenement 'The Passion' beleeft dit jaar de vijftiende editie. Organisator KRO-NCRV heeft in samenwerking met de Protestantse Kerk in Nederland een onafhankelijk kijkersonderzoek laten uitvoeren naar de beleving van 'The Passion' in de afgelopen vijftien jaar, onder zowel gelovige als niet-gelovige kijkers.
Dit jaarlijks terugkerende televisie-evenement blijkt een belangrijke rol te spelen in het bevorderen van begrip en verbinding tussen mensen. Zo vindt meer dan de helft van de kijkers 'The Passion' een onmisbaar evenement dat bijdraagt aan begrip tussen gelovigen en niet-gelovigen en vindt bijna de helft dat zij door 'The Passion' beter weten waar Pasen in de christelijke traditie over gaat.
Uit het kijkersonderzoek blijkt dat 'The Passion' voor veel kijkers een waardevolle plek inneemt rond Pasen. Zo noemt meer dan de helft (52%) het programma een onmisbaar onderdeel van Pasen. Daarnaast geeft 53% van de ondervraagde kijkers aan dat 'The Passion' bijdraagt aan het begrip tussen gelovigen en niet-gelovigen en zegt 47% beter te begrijpen waar Pasen in de christelijke traditie over gaat. Deze cijfers onderstrepen de rol die 'The Passion' speelt in het toegankelijk maken van het religieuze verhaal voor een breed publiek.
Ook ervaart 44% dat het Bijbelse verhaal door 'The Passion' een nieuwe of andere betekenis heeft gekregen en ziet 39% het programma als een jaarlijks moment van bezinning. De uitkomsten van het onderzoek benadrukken de impact en de verbindende kracht van 'The Passion' in de samenleving.
De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) is nauw betrokken bij 'The Passion'. 'Dit is de kerk op een nieuwe manier', zegt PKN-directeur Jurjen de Groot onomwonden. Hij is ervan overtuigd dat de kerk van de toekomst andere vormen gaat kennen, waarvan 'The Passion' een voorbeeld is. Jurjen: ''The Passion' brengt het paasverhaal over het leven en de opstanding van Jezus dicht bij miljoenen Nederlanders. Mensen worden geraakt door het lijdensverhaal en voelen zich opgetild door de muziek en de manier waarop het verhaal wordt gebracht. Deze muzikale vertelling is een nieuw ritueel geworden voor mensen die op zoek zijn naar zingeving. Zij voelen zich thuis bij deze vorm. Religie is niet meer alleen de zondagse kerkdienst. Het is belangrijk dat we ons daarvan bewust zijn en er over nadenken hoe we dat met elkaar vorm blijven geven.'
Jonge kijkers
In de loop der jaren is er bij 'The Passion' een stijging in de aandelen van de jonge kijkersgroep 20-34 jaar te zien. Vorig jaar had het programma wederom een hoog aandeel in deze groep van 53,1%. Deze resultaten zijn opvallend, omdat ze afsteken tegen het veranderende mediagedrag waarbij juist onder jongere kijkers een daling in het gebruik van lineaire televisie zichtbaar is.
'The Passion' wordt mede mogelijk gemaakt door de Protestantse Kerk in Nederland, Bartiméus Fonds, Kansfonds, Verus, de gemeente Terneuzen, de gemeente Sluis, Provincie Zeeland en geproduceerd door Mediawater in opdracht van KRO-NCRV.
'The Passion' wordt uitgezonden op Witte Donderdag 17 april om 20.30 uur bij KRO-NCRV op NPO 1.