Prijs voor MAX-documentaire 'SWINGTIJ: Blue Notes Higher Grounds'

donderdag 4 september 2025

De NPO Doc 'SWINGTIJ: Blue Notes Higher Grounds' van filmmaker Erik de Bruyn, die in april te zien was bij MAX, heeft op het Europe Film Festival in Barcelona de Best Music Film Award gewonnen.

De film is een muzikaal portret over de Zeeuwse Seaside Dixieland Band, die bestaat uit oudere mannen. Hun wereld wordt kleiner en toch blijven ze spelen. De een na de ander wordt wat krakkemikkig, maar de muziek verbindt hen en houdt ze overeind. 


De jury van Europe Film Festival in Barcelona roemde de muziek uit de documentaire. De film oogstte internationaal veel lof en was onder meer te zien op het International Sound & Film Music Festival in Kroatië, het Orange International Film Festival (OIFF) in Italië, Doc Only Filmfestival in Kopenhagen en het Echelon Studio International Film Festival in Los Angeles.

NPO Doc: 'SWINGTIJ: Blue Notes Higher Grounds' gaat over de helende kracht van samen muziek maken als je ouder wordt en afscheid moet nemen van dingen in je leven en is terug te kijken via NPO Start. Binnenkort is de film te zien op Film by the Sea in Vlissingen, Jazz by the Sea in Domburg en de internationale film festivals in Turijn en Munster.

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

SBS6 Kleurt Oranje

Wilfred Genee, Johan Derksen en René van der Gijp geven elke dag hun kijk op het WK en de actualiteit. Met wisselende, terugkerende gasten aan tafel en aan de bar, blikt het trio terug op de WK-wedstrijden en bespreekt het zaken die Nederland die dag bezighouden.

'Vandaag Inside Oranje', om 20.00 uur op SBS6.

Dossiers