RTL verwacht forse groei in nieuw najaar

donderdag 26 juli 2007

Volgens RTL-topman Fons van Westerloo zal RTL-Nederland, na het inlijven van de succesvolste programma's van Tien, met ruwweg vijf procent stijgen in de voor adverteerders belangrijke doelgroep 20-49 jaar. In de doelgroep zouden ze dan op 35% stranden.

V


an westerloo verwacht dat het nieuwe RTL 8 zo'n 3 procent marktaandeel kan winnen. Deze zender zal vooral gericht zijn op vrouwen, met in de vooravond 'Oprah Winfrey' en 'Doctor Phil'. 's Avonds zal op de zender vooral herhalingen en oude series te zien zijn.

'Ook RTL 4, dat het begin dit jaar even moeilijk had, komt sterk terug en gaat een paar procent winnen,' aldus Van Westerloo. Van het weekend van RTL4 wordt dan ook veel verwacht, met op zaterdag 'Idols' en op zondag eredivisievoetbal, 'Gooische Vrouwen' en 'Postcodeloterij Miljoenenjacht' dat afwisselt met 'Postcodeloterij Eťn Tegen Honderd'.

Het voetbal op zaterdag en zondag op RTL 4 zorgde op de persconferentie nog voor wat verwarring. Zo is er heel wat te doen rond de volgorde van wedstrijdverslagen, Tien kreeg heel wat kritiek omdat ze de belangrijkste wedstrijden op het einde van het programma toonden, en dus na heel wat (lange) reclameonderbrekingen. Van Westerloo: 'Wij gaan meer variatie brengen. Grote en kleine clubs in een sandwich.' Programmadirecteur Bart in 't Hout zei dan weer dat het voetbal 'op de juiste tijd, in de juiste volgorde' zal worden uitgezonden. RTL belooft ook om minder reclame uit te zenden tijdens het voetbal. Het buitenlandse voetbal en de wedstrijden uit de eerste divisie verhuizen naar RTL 7.

Ook nieuw op RTL 4 is onder meer het nieuwe programma van Gordon 'Gillend Naar Huis', waar de dolgekke presentator met mensen meegaat op vakantie. Jack Spijkerman maakt dan weer een proefprogramma voor de familiezender van RTL-Nederland. Wendy Van Dijck komt met een programma waarin ze andere helpt en topkok Herman Den Blijker verhuist van RTL 5 naar RTL 4.

Op RTL 5 zullen in de vooravond de Tien-successen geplaatst worden. Met de spelshow 'Deal Or No Deal' en 'De Gouden Kooi'. Deze laatste kreeg een speciale vermelding op de persconferentie. 'Wij hebben aan Talpa beloofd de Gouden Kooi voort te zetten', aldus Van Westerloo, 'Maar met name bij de uitzendingen in de vooravond gaan wij toezien op de toelaatbaarheid voor een jong publiek. Het wordt geen theekransje. Big Brother heeft bewezen dat het kan.' Ook de live-internetuitzendingen van het omstreden programma zullen niet doorgegeven worden via de digitale kanalen van RTL. Talpa Media blijft die wel tegen betaling aanbieden.

Verder zal op RTL 5 ook een plekje voorzien zijn voor Expeditie Robinson. Ook nieuw op de jongerenzender is 'From Alaska With Love', waarin Nederlandse vrouwen op zoek gaan naar Amerikaanse kerels. Ook 'Lost In Tokio' is nieuw, waarin Nederlanders zo snel mogelijk wegwijs moeten worden in de Japanse Metropool. Bridget Maasland wordt een vast RTL5-gezicht. Ze gaat 'Beauty En The Nerd' presenteren en een programma over vrouwen in New York.

RTL 7 zal zich met veel voetbal, autosport, pokeren en heel wat films op mannen richten.

Met de komst van RTL 8 ondergaan de zenders van RTL-Nederland een profielverschuiving. RTL 4 blijft de familiezender en moet Nederland 1 van de troon stoten als grootste zender van Nederland. RTL 5 wordt jong, eigenwijs en eigentijds. RTL 7 wordt dus zoals gezegd voor mannen, een rechtstreekse concurrent voor het Veronica van SBS. RTL 8 wordt dan weer de RTL-tegenganger van Net 5.

Bron: AD en NRC

DOSSIER: RTL Nederland neemt Tien over

volledig dossier

TVvisie Extra

Ontvang onze dagelijkse nieuwsbrief in je mailbox.

Klik hier om je in te schrijven

Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Dossiers