Documentaire 'De Reis van de D-Day Vlag' op WNL
Twee Nederlandse zakenmannen kopen ruim twee jaar geleden voor 500 duizend euro de Amerikaanse vlag die als eerste aankwam in Normandië op D-Day. 75 jaar later reconstrueert Omroep WNL de reis van die vlag in een documentaire.
Het is het bijzondere verhaal over eigenaren Bert Kreuk en Theo Schols die de D-Day vlag terug willen geven aan Amerika.
De belangstelling voor de vlag is inmiddels enorm en er is al een bod gedaan van 7 miljoen dollar op de vlag. Maar de eigenaren willen de vlag helemaal niet verkopen, zij willen de vlag schenken aan het Amerikaanse volk. Sterker, ze willen deze hoogstpersoonlijk overhandigen aan de opperbevelhebber van het leger: Donald Trump.
In de documentaire 'De Reis van de Vlag' ontdekken we waarom de eigenaren de vlag hebben gekocht en volgen we hun pogingen om de vlag aan Trump te overhandigen. Ze schakelen onder meer de hulp in van Amerikaanse ambassadeur Pete Hoekstra, premier Mark Rutte en oud-minister Jeanine Hennis Plasschaert.
Tegelijkertijd wordt het verhaal van commandant Howard van der Beek verteld, een Amerikaanse militair met Nederlandse voorouders die de vlag op de LCC 60 (Landings Crafts Control) voerde. Het schip van Van der Beek krijgt onbedoeld de leiding over de invasie en is het eerste schip dat in Normandië arriveert. Van der Beek zal later zeggen: 'Ik keek achter me en zag de grootste invasiemacht ooit. Ik kon niet geloven dat ik dit daadwerkelijk meemaakte. Maar ik moest handelen.'
De verhaallijnen worden aangekleed met visuele elementen, zoals de fabriek in Amerika waar deze D-Day vlag is gemaakt. Ook spreken de makers met de zoon van Howard van der Beek, die in Iowa liefdevol over zijn vader spreekt en reizen we met Bert Kreuk en Theo Schols naar Normandië. De reis van de vlag toont ook het belang van D-Day en staat stil bij de grootste vredesoperatie in de geschiedenis.
'De Reis van de D-Day Vlag', vrijdag 31 mei om 20.25 uur op NPO 2.