Kijkers van 'Het Perfecte Plaatje' krijgen unieke kans om finalefoto digitaal te claimen
De spectaculaire finale van 'Het Perfecte Plaatje op Reis' is geweest en de aspirant-fotografen hebben gestreden in de allerlaatste opdracht. Voor het eerst worden de finalefoto's in een nieuwe vorm aangeboden.
Kijkers krijgen namelijk de unieke kans om na de laatste aflevering één van deze perfecte plaatjes te claimen. Onder de noemer 'Jouw Perfecte Plaatje' kunnen de kijkers vanaf nu exclusief in het bezit komen van deze digitale content in de vorm van een NFT en daarmee digitaal eigenaar worden van een kopie van één van de finalefoto's van 'Het Perfecte Plaatje op Reis'.
Direct na de finale-aflevering kunnen kijkers gratis hun favoriete digitale plaatje claimen dat een van de finalisten, Leonie ter Braak en Rick Brandsteder, geschoten heeft tijdens de laatste opdracht in Zuid-Afrika. De foto’s uit de wildlife shoot worden exclusief beschikbaar gesteld in een speciale online omgeving op RTL.nl, aangevuld met een fotocollege van professioneel fotograaf William Rutten en niet eerder vertoond beeldmateriaal. De afnemers van de foto’s worden de digitale eigenaren van de content en kunnen de foto’s ook in hoge resolutie downloaden voor privégebruik. Bovendien krijgen zij van de finalisten dan hun persoonlijke verhaal achter de foto. Daarnaast maken de NFT-houders kans op een kaart voor Museum Hilversum, volledig in stijl van 'Het Perfecte Plaatje'. De finalefoto’s zijn in een beperkte oplage beschikbaar en worden vergeven aan de eerste aanmelders.
Als mediabedrijf is RTL al een tijd bezig om te onderzoeken welke nieuwe mogelijkheden er ontstaan door alle nieuwe technologische ontwikkelingen. Peter van der Vorst, Director of Content, licht toe: 'De technologische ontwikkelingen op het gebied van NFT's, AI en gamificaction gaan ontzettend hard en brengen zowel kansen als risico’s met zich mee. Als groot mediabedrijf voelen we de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de bewustwording daarvan. Naast onze berichtgeving in onze nieuws- en actualiteitenprogramma’s doen we dat binnen RTL Nederland sinds een paar jaar ook door zelf volop te experimenteren in de digitale wereld om op die manier onze kennis te vergroten. Bijvoorbeeld met de lancering van NFT’s waarmee we de interesse in digital collectibles bij het publiek onderzoeken. Ook gebruiken we AI bij het creëren van billboards en promomateriaal en onderzoeken we hoe onze content een eventuele doorvertaling kan krijgen in een metaverse.'
'Het Perfecte Plaatje' wordt geproduceerd door ITV Studios Netherlands en deze unieke samenwerking op het gebied van NFT is mede mogelijk gemaakt door IntotheNXT & Byont en EPAM Systems.