30.000 euro boete voor VIER

maandag 11 maart 2019

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, legt SBS Belgium boetes op van 20.000 en 10.000 euro wegens inbreuken op het Mediadecreet tijdens het programma 'De Slimste Mens ter Wereld'. Dat meldt de VRM in een persbericht.

De VRM controleerde de uitzending van 'De Slimste Mens ter Wereld' (25 oktober 2018 – VIER). Het programma wordt gesponsord door een biermerk. Tijdens het quizonderdeel 'Open Deur' komen verschillende biermerken in beeld. Waar een drietal andere biermerken gedurende een aantal seconden in beeld komen, krijgt het merk van de programmasponsor de hoofdrol. Het desbetreffende merk komt eenenveertig seconden in beeld, meestal centraal en prominent.


Uit het onderzoek door de VRM blijkt dat de aanwezigheid binnen het programma van het biermerk van de programmasponsor onmiskenbaar het gevolg was van een bewuste redactionele keuze waarbij rekening werd gehouden met het bestaan van een belangrijke sponsorovereenkomst. Uit de informatie van SBS Belgium blijkt dat de producent oorspronkelijk het biermerk van een concurrent in het betroffen filmpje aan bod wou laten komen. De omroeporganisatie heeft echter zelf uitdrukkelijk gevraagd om dit te veranderen naar het biermerk van de programmasponsor.

Het Mediadecreet bepaalt dat bij gesponsorde programma's 'de inhoud, en in geval van lineaire uitzendingen, de programmering, worden nooit dusdanig beïnvloed door de sponsor dat daardoor de verantwoordelijkheid en de redactionele onafhankelijkheid van de omroeporganisatie worden aangetast.'

De VRM besluit dat SBS Belgium in dit geval niet in overeenstemming handelt met het Mediadecreet. Gelet op de ernst van de overtreding, de uitzending in prime time, het groot aantal bereikte kijkers en de bedragen van de sponsorovereenkomst, legt de VRM een administratieve geldboete van 20.000 euro op.

Niet-conforme sponsorboodschap
De VRM controleerde de uitzending van 'De Slimste Mens ter Wereld' (11 december 2018 – VIER). Bij deze uitzending wordt een sponsorboodschap uitgezonden die niet in overeenstemming met het Mediadecreet is. Een sponsorvermelding mag namelijk niet rechtstreeks aansporen tot de levering tegen betaling van goederen of diensten en de boodschap moet zich beperken tot het verhogen van de merkbekendheid.

De VRM stelt echter vast dat de betroffen sponsorvermelding een wervend karakter heeft en de kijker rechtstreeks aanspoort tot consumptie. Gelet op de uitzending in prime time, het groot aantal bereikte kijkers en een eerdere soortgelijke inbreuk, legt de VRM een administratieve geldboete op van 10.000 euro.

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'De Verraders' (RTL 4)

Met de finale in zicht, groeit het onderlinge wantrouwen. Zelfs de Verraders bekijken elkaar met argusogen. Een van de Getrouwen probeert de groep voorzichtig mee te krijgen, maar belandt zelf in een zee van verdenkingen. In een kasteel waar paranoia hoogtij viert, is strategie de sleutel.

'De Verraders', om 20.00 uur op RTL 4.

Dossiers