Nieuw kijkcijferrecord in de Jupiler Pro League

donderdag 11 november 2021

Het voorbije weekend werd een nieuw kijkcijferrecord gebroken in het Belgische competitievoetbal. Niet minder dan 844.000 unieke kijkers vonden het afgelopen weekend de weg naar de Eleven ProLeague kanalen.

Met Club Brugge-Standard van vorige zondag werd in het Noorden een marktaandeel van net geen 20% bereikt. De opwaartse trend die te noteren viel sinds de start van het seizoen, zet zich dus door.


'Super Sunday' deed zijn naam afgelopen zondag alle eer aan. Club Brugge-Standard (13.30 uur) haalde 370.526 kijkers, en naar Antwerp-Anderlecht (18.30 uur) keken 432.783 kijkers. Met 19,96% marktaandeel in het Noorden, brak Club-Standard overigens het record in marktaandeel dit seizoen. Ter vergelijking: vorige seizoen haalde Club Brugge-Antwerp 23,68% marktaandeel.

De meest bekeken wedstrijd dit seizoen blijft Anderlecht-Union (25/07/21) op de openingsspeeldag van de competitie met 441.315 kijkers. De beste bekeken wedstrijd vorig seizoen was Club Brugge-Anderlecht (02/05/21) op de eerste speeldag van de Champions Play Offs met 562.168 kijkers.

Na ruim 1/3 van de competitie stellen we vast dat het feit dat de fans weer naar het stadion kunnen, dit geen negatieve invloed heeft op de kijkcijfers. Het gemiddeld aantal unieke kijkers per weekend op de Pro League kanalen is tot op heden dit seizoen 746.000 kijkers. Vorige seizoen lag dat aantal in de reguliere competitie op 671.000. We noteren dus een stijging van ongeveer 11%.

Het gemiddeld aantal kijkers per wedstrijd in de reguliere competitie steeg van 215.104 vorig seizoen naar 248.456 dit seizoen.

Scooore Super League blijft goed scoren
Ook de Scooore Super League blijft het goed doen bij de TV-kijkende voetballiefhebber. Na zeven speeldagen noteren we een gemiddelde van 52.249 kijkers per wedstrijd, wat een evenaring is met vorig seizoen: 52.236 kijkers.

De best bekeken wedstrijd in de Scooore Super League dit seizoen was Club Brugge-Standard (21/08/21) met 91.076 unieke kijkers. In het Noorden haalde deze wedstrijd zelfs een marktaandeel van 3,49%. Vorig seizoen lag het kijkcijferrecord in de Scooore Super League bij White Star-Charleroi met 88.689 unieke kijkers.

Ook stijging in D1B
Ook in D1B stijgen de kijkcijfers in vergelijking met vorig seizoen. In 20-21 zaten we aan een gemiddelde van 43.375 kijkers per wedstrijd. Dit seizoen is dat aantal gestegen met meer dan 40% naar 63.386 unieke kijkers.

De best bekeken wedstrijd dit seizoen tot hiertoe is Moeskroen-Lommel (21/08/21) met 97.462 kijkers. Vorig seizoen lag het record bij Club Brugge Next-RWDM (1/11/21) met 99.670 kijkers.

Guillaume Collard, Managing Director Eleven Sports België en Luxemburg en Chief Rights Acquisition and Distribution Officer bij Eleven Sports Group: 'Het is opmerkelijk vast te stellen dat, nu er opnieuw fans naar het stadion kunnen, het aantal TV-kijkers toch blijft stijgen. Dat geeft aan dat de interesse van de Belgische voetballiefhebber voor het Belgische voetbal zeker niet verminderd is maar in tegendeel zelfs stijgt. In een periode waarin de clubs onder zware druk staan, is dat een zeer positief signaal. Maar het is ook een teken dat Eleven ProLeague aanslaat en dat meer en meer fans gecharmeerd raken door ons project 'Home of Belgian Football'. Op de Eleven ProLeague kanalen vindt de voetballiefhebber al het Belgische topvoetbal terug met de Jupiler ProLeague, de Scooore Super League, D1B en Futsal, en dit met een dynamische programmatie. We willen blijven innoveren om de fan-experience van de kijker zo rijk en gevarieerd mogelijk te maken.'

Pierre François, CEO ProLeague: 'De Pro League toont week na week hoezeer supporters begeesterd zijn door onze binnenlandse competities. In de huidige politieke situatie een element van betekenis! Zowel de zondagmiddagwedstrijd tussen Club Brugge en Standard de Liège als de zondagavondklapper tussen Antwerp FC als RSC Anderlecht braken de kijkcijferrecords en dat met goedgevulde tribunes. Het tweede jaar van de samenwerking tussen de Pro League en Eleven Sports toont een duurzame opwaartse tendens in de cijfers. Keer na keer zet ons partnerschap een nieuwe standaard voor de marktaandelen van sport en voetbal op TV.'

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo RTL logo

Milo is een slaaf die droomt van zijn vrijheid en een huwelijk met de mooie Cassia, de dochter van zijn meester. Hij weet echter niet dat hij verkocht zal worden aan een nieuwe eigenaar in Napels. Wanneer de nabijgelegen vulkaan Vesuvius dreigt uit te barsten beseft Milo dat dit misschien wel de laatste keer is dat hij zijn geliefde zal zien en hij doet er dan ook alles aan om haar te redden.

'Pompeii', film uit 2014 met oa. Kit Harington, om 20.30 uur op RTL 7.

Dossiers